loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

باران خوبی ها: شرح بهترین خطبه اخلاقی نهج البلاغه - جلد اول

5 (3)

ناشر بیان معنوی

نویسنده علیرضا پناهیان

تحقیق و تنظیم کتاب موسسه عصر بیان معنوی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 218

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

انسان ترجیح می‌دهد توصیه نشنود گویا برایش توصیف قابل درک‌تر و راحت‌تر است. امیرالمؤمنین (ع) این کار را در مشهورترین و بهترین خطبهٔ اخلاقی نهج‌البلاغه، یعنی «خطبهٔ متقین» به درخواست یکی از یاران عارف خود به نام «همّام» انجام داده است.

در این خطبه هیچ توصیه‌ای وجود ندارد، و از ابتدا تا انتها توصیف است. حضرت در این خطبه شریف که از نظر زیبایی، سبک، مخاطب، جامعیت و تأثیرگذاری کم‌نظیر است، به «توصیف» فضائل و زیبایی‌های اهل تقوا پرداخته است.

کتاب باران خوبی ها بخش اول از شرح این خطبه توسط استاد پناهیان است که در جلسات هفتگی در مسجد دانشگاه تهران برای دانشجویان ارائه شده و اکنون پس از تنظیم و بازنویسی توسط واحد پژوهش موسسه بیان معنوی منتشر شده است.

لزوم «آموزش» همگان در حوزهٔ مباحث اخلاقی

در حوزهٔ مباحث اخلاقی، گاهی انسان مواعظی را می‌شنود یا تذکراتی را دریافت می‌کند. گاهی اوقات هم نیاز است که انسان در این زمینه آموزش ببیند. بسیاری از ما فکر می‌کنیم که از آموزش در حوزهٔ مباحث اخلاقی مستغنی هستیم و نیاز ما در این حوزه بر اساس همان قضاوت‌های عامیانه‌ای که داریم برطرف می‌شود؛ در حالی که نکته‌های دقیق زیادی در این حوزه وجود دارد که درک آنها نیازمند تأملی فراوان و برخورداری از نگاهی دقیق است.

هدف ما از بررسی فرازهای خطبه همّام، صرفاً بیان مواعظی اخلاقی برای ارتقاء تربیتی خودمان نیست. بلکه علاوه بر این فایده، به دنبال این هستیم که با توجه به ریزه‌کاری‌های متعددی که در جای‌جای این خطبه نورانی از امیرالمؤمنین (ع) وجود دارد، به کنکاشی عمیق و موشکافانه در خصوص گزاره‌های اخلاقی مطرح شده در این خطبه بپردازیم تا هم نیاز فکری‌مان برآورده شود و هم اقناع اندیشه را به دنبال داشته باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

سجاد سیاح لائین

جلد دوم چاپ شده؟

17 فروردین 1400

سلام خیر

محمد گودرزی

بسیار کتاب خوبیه توصیه میکنم حتما با صبر و پیوستگی خوانده شود

23 آذر 1399

نصرالله حمودی

فوق العاده خوب

4 آذر 1399

مهدی

کتاب بسیار بسیار خوب

1 آذر 1399

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما