loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه ی تکنولوژی

آثاری از مارتین هایدگر، دن آیدی، یان هکینگ، تامس کوون، دونالد مکنزی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

تکنولوژی ابزار نیست، تکنولوژی بینش است.

این نخستین جمله کتاب “فلسفه ی تکنولوژی” است. این کتاب شامل آثاری از مارتین هایدگر، دن آیدی، یان هکینگ، تامس کوون و دونالد مکنزی است که شاپور اعتماد آن را ترجمه کرده است.

اعتماد در مقدمه این کتاب آورده است، “بنابر تصور متعارف، تکنولوژی ابزار است و پیشرفت آن ما را به سوی آرمانشهر هدایت می کند اما ظاهرا سر از ویرانشهر در آورده ایم. پس تکنولوژی حتی اگر ابزار هم باشد، چیز نیست: وسیله صرف نیست. امری خنثی نیست. به سخن دیگر آیا تکنولوژی تجربه آدمی را تغییر می دهد یا نسبت به آن بی اعتناست؟”

در کتاب فلسفه ی تکنولوژی مقاله هایدگر با عنوان “پرسش از تکنولوژی” مقاله اصلی است. هایدگر از نخستین متفکرانی بود که تکنولوژی را به موضوعی برای فلسفه تبدیل کرد و از این رو طبیعی است در کتابی که در زمان ما درباره ی فلسفه ی تکنولوژی تدوین می شود سهمی عمده داشته باشد: سه مقاله از او و دو مقاله درباره ی دیدگاه های او که با توجه به دشواری نوشته های هایدگر می توانند در فهم سخن او بسیار کارساز باشند.

دست کم دو سنت فکری و فلسفی دیگر نیز به مساله ی تکنولوژی توجه داشته اند، یکی فلسفه ی تحلیلی انگلوساکسون و دیگری مارکسیسم. مقاله ای فلسفی در زمینه ی آزمایش های فیزیکی که مبشر جریان تازه ای در فلسفه علم است و مقاله ای درباره مفهوم تاویل و ماهیت انقلاب های علمی به آشنایی با دیدگاه های فلسفه ی تحلیلی کمک می کنند و مقاله ی «مارکس و ماشین» به بررسی نظرات مارکس درباره ی جبر تکنولوژیک می پردازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما