loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دکارت و فلسفه ی او

ناشر امیرکبیر

نویسنده کریم مجتهدی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 238

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مباحثی که در کتاب حاضر عنوان شده بدین قرار است: سال شمار زندگانی و کارنامه دکارت؛ کلیات فلسفه دکارت؛ تکوین جهان به روایت دکارت؛ رساله جهان یا رساله نور؛ ملاحظاتی درباره فلسفه و روش دکارت؛ روش یا روش های دکارتی؛ به چه معنی، فلسفه دکارت مبتنی بر "اصلات عقل" است؟؛ تاملات و اعتراضات؛ انفعالات نفسانی؛ دکارت در ایران.

نویسنده درباره "دکارت و فلسفه او" می گوید:
... متفکری چون دکارت که به نحو جدیدی از "اصالت عقل" استفاده می کند، در هر صورت اولا باید واقعیت خاصی برای عقل قائل شود، خواه براساس نظم و ترتیب ضروری تصورات و اشیا و خواه براساس امکان فعالیت ذهنی خاص که مقوم فهم تجربه بوده و در جهت ارزیابی داده های ناشناخته آن در کار است. البته در نزد دکارت این دو جنبه از لحاظی کاملا مکمل و متمم یک دیگرند، مگر این که از لحاظ ایستا و یا پویا بودن، بتوانیم آن دو را از هم تمایز سازیم. در این مهم به نحوی رابطه احتمالی ریاضیات با محوریت هندسه و مکانیک به عنوان علم حرکت - که در نزد دکارت از پویایی کافی برخوردار نیست - مطرح می شود... با توضیح اجمالی در مورد دستور اول روش او، سعی می کنیم هرچه بیشتر براحتیاط و دقت در فهم درست فلسفه و اهداف او تاکید نماییم. متن دستور اول دکارت را عینا در این جا می آوریم: "هیچ چیز را حقیقت ندانم مگر این که بر من بدیهی باشد و در تصدیقات خود از شتابزدگی و سبق ذهنی و تمایل بپرهیزم و نپذیرم مگر آن را که چنان روشن و متمایز باشد که هیچ گونه شک و شبهه در آن نماند". به عقیده اکثر دکارت شناسان، در این دستور چکیده کل فلسفه و روش دکارت و انعکاس هدف اصلی او را می توان یافت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما