loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یک داستان انقلابی برای نوجوانان

نویسندگان مرتبط : سیده زهرا برقعی

داستان های مجموعه، فضایی متاثرکننده دارند. متاثرکننده و در عین حال ساده، دوستانه، نوجوانانه و صمیمی. با توصیفات زیبا و قابل توجه. و البته گنجاندن محتوا و کلام اصلی داستان ها به صورتی مناسب و بجا در میان تمام سطر ها و واژه ها.

دوشنبه 18 آبان 1394

نوشتن عمل بسیار زیبایی است که از آن، تمام رهگذار های سعادت و تعالی آدمی در زمینه های گوناگون ریشه گرفته است. اما یکی از این رهگذر ها، که شاید تاثیر گذار ترین آن ها باشد، ادبیات داستانی است که البته فعالیت در مسیر آن کار بس دشواری است. به خصوص در دنیای امروز و برای مخاطب امروزی.

نوشتن در قالب ادبیات داستانی و به دنبال آن راضی کردن خوانندگان، کار سختی است و راضی کردن مخاطب کودک و نوجوان، از همه سخت تر. به ویژه اگر این نوشته، این ادبیات و این داستان، در بر دارندهٔ محتوایی ملی و اعتقادی باشد و برای محکمتر کردن ریشه های ارزشهای عظیم و به یاد ماندنی در قلب مخاطبان کودک و نوجوان.

به تازگی کتاب «ریسه های خاموش» در همین زمینه توسط انتشارات «شهرستان ادب» و به قلم خانم «سیده زهرا برقعی» وارد بازار نشر شده است. یک مجموعه داستان کوتاه شامل هفت داستان، مناسب با حال و هوای نوجوانان و البته در فضای انقلاب و سالهای مبارزهٔ معصومانهٔ مردم در برابر رژیم ستمشاهی.

داستانهای این مجموعه، فضایی تامل برانگیز و متاثر کننده در بر دارند. متاثر کننده و در عین حال ساده، دوستانه، نوجوانانه و صمیمی. با توصیفات زیبا و قابل توجه. و البته گنجاندن محتوا و کلام اصلی داستان ها به صورتی مناسب و بجا در میان تمام سطر ها و واژه ها.

نویسنده در داستانهای این مجموعه، به شیوه ای هوشمندانه، وقایع، حالات و فضاهای یک دورهٔ تاریخی خاص را طوری بیان می کند که مخاطب کم سن و سالش به آسانی با آن ها ارتباط برقرار کند و از آن ها درس بگیرد. با این حال، داستان ها به قدر کافی ماجرا ها و رویداد های جالب و سرگرم کننده برای راضی نگه داشتن خوانندهٔ نوجوانشان در بر دارند.

نکتهٔ جالب توجه در مورد این کتاب روایت تا حدی نمادین آن است. به این معنا که در قالب جملات و خرد ماجراهایی در طول داستان ها، به صورت کمرنگ و در برخی موارد پررنگ تر، مسائل و نکاتی را پیرامون زندگی و رفتار و واکنش ها و فعالیت های مردم در دوران انقلاب بیان می کند.

به عنوان مثال در دومین داستان مجموعه، یعنی داستان کوتاه «هیس! یواش تر»، در ابتدای داستان به دعوای همیشگی میان دو دختر که قهرمانان داستان هستند اشاره می کند. در ادامه این دو شخصیت را درگیر ماجرایی می کند که مرتبط با بحث انقلاب در قالب کوچک رفتارهای آن دو و فعالیت های مدرسه اشان است، و در پایان داستان، این دو دختر که هیچوقت با هم سر سازش نداشته اند، به هم کمک می کنند و مشکل را حل می کنند. در مجموع این ماجرا ها و این خط داستانی به اوضاع مردم در دوران انقلاب و چگونگی رابطهٔ آن ها با یکدیگر و البته اتحاد آن ها و تلاش بسیارشان برای کمک کردن به هم، اشاره دارد.

نویسنده از پس شخصیت پردازی داستان ها به شکل ماهرانه ای بر آمده. گویی به خوبی با مخاطب خود و سلیقهٔ او آشناست و می داند چگونه باید شخصیت های داستان هایش را در قالب ماجراهای مختلف بپروراند.

در داستان «تب دندان»، نویسنده قهرمانهای داستانش را به خوبی نشان می دهد. سعی نمی کند آنهارا به شکلی افراطی خوب و به اصطلاح «مثبت» نشان دهد. لحن صحبت کردن آن ها کاملا طبیعی و نزدیک به گویش نوجوانانه در آن سن است. مثلا وقتی در مورد معلمشان و تکلیف های سنگین او با نارضایتی صحبت می کنند. شخصیت معلم سخت گیر و مدیر «شاهی» به شکلی صحیح نشان داده می شود. تلاش جدی بچه ها برای گیر آوردن دارو برای مجروحین انقلابی به شکل باور پذیری نشان داده شده و نمونهٔ این رفتار را در داستان «ته آن راهروی باریک» نیز می توان دید. مردمی که در صف ایستاده اند تا خون بدهند و یا برای بیمارستان ملحفه می آورند. این بخش تاثیر گذار داستان شایستهٔ خواندن است:

«پسر بچهٔ هفت-هشت ساله ای هم لای آن ها نشسته بود پای دیوار و هر ازگاهی نگاهی می انداخت به در اتاق و دوباره خیره می شد به زمین. نشستم کنارش؛ «اومدی خون بدی؟»

با بی حالتی مطلق تماشایم کرد. بعد سرش را چند بار بالا و پایین کرد و خیلی آرام و از ته گلو گفت: «آره»....»

نویسنده تصویر تضاهرات و مقابله با مردم انقلابی را صادقانه و عینی بیان می کند. صحنه های کشتار مردم را، تیر خوردن آن ها و جان دادنشان را، کاملا عینی به تصویر می کشد. و باید همین چنین روایتی داشته باشد. تصاویری هستند در ذهن این ملت و انقلاب که هرگز نباید فراموش شوند و یادآوری آن ها، برای مخاطب نوجوان، لازم است و بجا.

شاید نقطهٔ اوج این مجموعه و بهترین داستان آن، داستان «سهم فشنگ» باشد که در یک کلام، بیانگر این عبارت است: «برادر ارتشی، چرا برادر کشی؟»

در این داستان، با همان روایت نمادین که اشاره شد، مسألهٔ ناراضی بودن سرباز ها از کشتار مردم انقلابی نشان داده می شود، و نکتهٔ قابل توجه در مورد این داستان، روایت آن به صورت موازی و از دو زاویه است: یکی ناظر بر مرد انقلابی و تلاش جدی آن ها برای پیروزی و زندگی ساده و پر مشقتشان، دیگری ناظر بر یک سرباز ساده که بسیار احساس گناه می کند از مقابله با مردم «می خواست فرار کند چون می دانست به خاطر کشتن این همه آدم بازخواست نمی شود اما به خاطر گم کردن یک تکه-پارهٔ آهنی مرخصی اش را امضا نمی کنند...»

در مجموع، مجموعه داستان «ریسه های خاموش» نوشتهٔ «سیده زهرا برقعی» کتاب خوب و مناسبی است برای نوجوانان، و تنها موجبات سرگرمی آن ها را فراهم نمی کند، بلکه به آن ها درس می دهد، درس آزادگی و یاد خون هایی که ریخته شد تا درخت تنومند ایران اسلامی اینگونه به این باروری و تعالی برسد.

برای خرید این کتاب می توانید به فروشگاه اینترنتی پاتوق کتاب فردا مراجعه نمایید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط