loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جواد محدثی: جنگ امروز ما جنگ در عرصه قلم است

نویسندگان مرتبط : جواد محدثی

استاد حوزه علمیه قم گفت: بسیجی، یعنی کسی که در هر عرصه ای که اسلام و انقلاب به وجود او نیاز داشته باشد، فداکارانه و بی چشمداشت حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جواد محدثی، استاد حوزه علمیه قم، که در همایش پرچمداران بصیرت، با حضور طلاب، علما و فضلای استان یزد به سخنرانی می پرداخت، در سخنانی گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس و در سال‌های حماسی که در های بهشت به روی شهادت طلبان باز بود در سه محور فعالیت صورت می گرفت.

وی در ادامه افزود: تولید و تربیت نیرو و امکانات برای دفاع مقدس، حفظ و صیانت از نیروهای مدافع و رزمنده در قبال آسیب ها و بازسازی روحیه، بازپروری و آماده کردن دوباره نیروهایی که آسیب دیده بودند سه فعالیت عمده ای بود که در آن سال ها صورت می گرفت.

حجت الاسلام محدثی اظهار داشت: در آن دوران، آموزش فکری، سیاسی، نظامی و اعتقادی در اماکن نظامی صورت می گرفت، از رزمندگان،ابزار و وسایل جنگی در مقابل تهدیدات دشمن مراقبت می شد و مجروحان و آسیب دیدگان مداوا شده و ابزارها، ماشین ها و وسایل جنگی به سرعت بازسازی و مرمت می شد تا بتوانند از اسلام به خوبی دفاع کنند.

وی تأکید کرد: روشن و بدیهی است که جنگ استکبار با ما و راه ما پایان نیافته؛ بلکه شکل آن عوض شده است و ما هم اکنون هم درگیر جنگ هستیم و وظیفه دفاع بر عهده ما است.

این استاد حوزه تصریح کرد: عده ای مردانه در سنگرها و عرصه های دفاع، مقابل این تهاجم و شبیخون فرهنگی ایستاده اند و دفاع می کنند؛ عده ای هم که در دوران مقدس بی خیال و عافیت طلب بودند، امروز هم خود را فارغ از دغدغه ها می دانند.

وی بیان داشت: توطئه هایی از سوی استکبار،‌صهیونیست و دشمنان داخلی و خارجی علیه اسلام و انقلاب، امام و روحانیت و ارزش های مقدس انجام می گیرد.

این نویسنده حوزوی، خاطر نشان کرد: سؤالی که مطرح می شود این است که، در این جبهه نوی که امروز با آن رو‌به رو هستیم، آن سه مرحله ای که مطرح شد چگونه نمود پیدا می کند و چه کسانی داوطلب و آماده حضور در جبهه دفاع از انقلاب و ارزش‌ها هستند.

وی اضافه کرد: کجا از این داوطلبان نام نویسی می شود و چه کسانی به این داوطلبان آموزش می دهند و آنها را ورزیده می کنند، آیا مراکزی برای تربیت سرباز و رزمنده و مدافع برای این جبهه داریم و اگر هست کجا ست و چه کسانی هستند.

حجت الاسلام محدثی اظهار داشت: طلاب، فضلا، علما و کسانی که دارای فکر، فرهنگ و ایده هستند باید به این موضوع بیاندیشند زیرا جبهه از محدوده غرب و جنوب فراتر رفته و جبهه ای به گستردگی جهان شکل گرفته است.

وی ابراز داشت: نیروهای فراوانی هم هستند که این ها را به شکل نقد می توانیم جزء نیروهای اسلام و انقلاب و ارزش‌ها به حساب بیاوریم و این افراد مدافع اسلام هستند و از طرفی تیر و ترکش ها نیروهای انقلاب را تهدید می کند، آیا تمهیدی اندیشیده ایم که این نیروها آسیب نبینند.

این استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: آیا نکات ایمنی و ایمن سازی، به این ها آموزش داده شده است، تا با کوچکترین لغزش، از جبهه اسلام و نظام به عقب رانده نشوند و نیروی آنها به هدر نرود.

وی یادآور شد: بپذیریم یا نپذیریم، عده ای از این نیروها آسیب می بینند، مثلا جوانی که اهل مسجد است، اگر مسجد نیاید و در نمازجماعت، دعا، زیارت و در مشاهد مشرفه حضور نیابد، این همانند رزمنده ای است که در جبهه تیر و ترکش خورده و از جبهه عقب برده شده است.

حجت الاسلام محدثی ابراز داشت: آیا در زمان جنگ، رزمندگان تیر و ترکش خورده به حال خود رها می شدند، یا گروه‌هایی بودند که رزمنده مجروح را انتقال داده و درمان می کردند و این نیرو پس از کسب توان و بهبودی، دوباره به جبهه باز می گشت.

وی تأکید کرد: آیا نیروهای ترکش خورده امروز، به ویژه جوانان و نوجوانانی که می توانند سرباز اسلام باشند و از راه‌های مختلف ترکش خورده اند را باید به حال خود رها کرد، تا آنقدر خون از رگهای ایمان و تعهدشان برود که از بین بروند، یا باید در اولین فرصت به دادشان برسیم.

این نویسنده حوزوی، تصریح کرد:‌ در این قسمت قصور فراوان داریم، اگر ببینیم جوانی فاصله گرفته، او را رها کرده و از خود می رانیم، در حالی که این ترکش خورده ای است که باید به دادش برسیم.
وی اظهار داشت: وظیفه مداوا و بهبود این افراد بر عهده همه، به ویژه روحانیت است، زیرا روحانیت در سنگری است که قدرت جذب، هدایت، تربیت و قدرت دادن باور، ایمان و اطمینان به جوانان دارند و تربیت نسلی که ولایی، پاک و آگاه باشند، بر عهده ماست.

حجت الاسلام محدثی تأکید کرد: اگر در شهر ما، استان ما و کشور ما فعالیت هایی صورت می گیرد که باورها، اعتقادات و مقدسات را از جوانان ما بگیرند، چه کسی باید به داد این ها برسد.

وی با اشاره به وظیفه سنگین روحانیت در مقابله با تحرکات دشمن تصریح کرد: اگر منحرف‌ترین این گروه‌ها تلاش می کنند که سربازان اسلام را که جوانان ما هستند از اسلام جدا کنند و به این هم اکتفا نکرده و سرباز و یار خود کرده و یارگیری می کنند، چه کسی باید سنگربان، هدایت‌گر و روشنایی بخش باشد و اینجا وظیفه روحانیت سنگین است.

این مبلغ حوزوی خاطر نشان کرد: روحانیت برای این که به این هدف برسد به چند چیز به عنوان ابزار کار نیاز دارد که یکی از اینها تأثیر تبلیغ است، یعنی اگر روحانی و مبلغ نتواند اعتماد مردم و مخاطبان را جذب کند و آنها را با خود همدل و همراه کند، تبلیغش بی اثر است.

وی یادآور شد: اثر گذاری تبلیغ روحانی در سایه عمل است؛ اگر روحانی به گفته هایش عامل باشد و بین قول و فعلش تعارض و تضاد نباشد، زندگیشان و عملشان آیینه برای تبلیغاتشان باشد، این روحانی و مبلغ در تبلیغ خودش مؤثر است.

حجت الاسلام محدثی با اشاره به تفسیر فخر رازی، ذیل آیه«لم تقولون ما لا تفعلون » ابراز داشت: تأثیر عمل یک فرد بر هزار نفر، بیش از تأثیر حرف هزار نفر بر یک فرد است،«دو صد گفته چون نیم کردار نیست».

وی اظهار داشت: محور دومی که روحانیان و مبلغان باید به آن توجه کنند، تکلیف مداری است و هر مسلمانی باید به آن توجه کنند و روحانیان بیشتر.

حجت الاسلام محدثی تأکید کرد: این که انسان به تکلیف عمل کند، و اگر انسان به تکلیف عمل کرد، در دنیا و آخرت سربلند است و هیچ وقت احساس پشیمانی و خسران نمی کند،« گرچه از داغ لاله می سوزیم، ما همان سربلند دیروزیم، چون به تکلیف خود عمل کردیم، روز فتح و شکست پیروزیم».

وی با اشاره به زیرساخت‌هایی که تکلیف مداری را فراهم می کند تصریح کرد: بصیرت، شناخت و تیزهوشی، تکلیف مداری را برای ما فراهم می کند، اگر انسان بصیر و بینا باشد، بصیرت، همچون نور افکن، در فتنه ها و حوادث راه ما را روشن می کند.

این مبلغ حوزوی اضافه کرد: محور سومی که باید مورد توجه روحانیان قرار گیرد، محبوبیت و نفوذ است، کسانی می توانند بر جامعه اثر بگذارند و قلب ها را در مسیر حق رهنمون کند باید محبوبیت و نفوذ داشته باشند و این در سایه صداقت، پاکی و اخلاص به دست می آید.

وی ابراز داشت: عمل به تکلیف، زهد، وارستگی، دلبسته و اسیر دنیا نبودن، از دیگر نکاتی است که مبلغان و روحانیان باید به آن توجه داشته باشند.

حجت الاسلام محدثی بیان داشت: حب دنیا، جاه و مقام، ترس از مرگ، گرفتار بودن به تکلف ‌ها، تشریفات و تجملات باعث می شود بعضی از افراد به تکلیف خود عمل نکنند.

وی خاطر نشان کرد: طلبه بسیجی باید عرصه ها و صحنه هایی را که می بایست حضور داشته باشد بشناسد و استعداد و توانایی ها و نبوغ خدادادی را در وجودش بشناسد.

این استاد بسیجی یادآور شد: طلبه بسیجی امروز باید اهل قلم باشد، زیرا امروز یکی از عرصه های جنگ، عرصه قلم است و نبرد در عرصه مطبوعات، مجلات، فیلم‌نامه، وبلاگ و وب سایت است.

وی تأکید کرد: اگر وبلاگ ها و وب‌سایت‌ها، رمان‌ها، نمایشنامه‌ها، سینما، تئاتر و تلویزیون می توانند موج ایجاد کنند و فرهنگ ساز شوند همه این ها وابسته به قلم است و باید کسی باشد بنویسد تا این ها را به روز کند.

این نویسنده ارزشی تصریح کرد: بیان، در قالب ها و شکل های مختلف، عرصه دیگری است که طلبه باید در آن بروز و مجهز باشد.

وی اضافه کرد: جدال احسن در احتجاج، دفاع از ارزش‌ها و اعتقادات، پاسخ به شبهات و پرسش‌ها، بسیار مورد نیاز است و طلبه باید در این فن قوی باشد تا از عهده مغلوب کردن و پاسخ گفتن بر بیاید.

حجت الاسلام محدثی ابراز داشت: بینش سیاسی عرصه دیگری است که باید به آن توجه شود، ما اگر بتوانیم به افراد بینش دهیم، خودشان می توانند از ورای گرد و غبارها حق و باطل را بشناسند.

وی تأکید کرد: دفاع از ارزش‌ها و انقلاب عرصه مهم دیگری است که طلاب بسیجی باید به آن اهمیت بدهند و طلبه بسیجی باید بداند که چه شبهه هایی، چه سلاح‌هایی، از چه محورهایی، به چه شیوه هایی القا می شود.

این روحانی بسیجی تصریح کرد: اگر طلبه بسیجی نتواند در این عرصه حضور فعال و کارآمد داشته باشد، از چه کسی انتظار است، تا چه اندازه در خودمان آمادگی و توان برای حضور در این جبهه ایجاد کرده ایم.

وی در پایان گفت: ما مدعی این هستیم که بسیجی، یعنی کسی که در هر عرصه ای که اسلام و انقلاب به وجود او نیاز داشته باشد، فداکارانه و بی چشمداشت حضور داشته باشد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•آشنایی با اسوه ها
•آفات علم
•اخلاق معاشرت
•از همدلی تا همراهی
•الفبای انقلاب
•الفبای زندگی: آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده
•الهی نامه
•راه زندگی : الفبای سعادت خانواده
•روشها
•سلوک دانشجویی
•سینای نیاز
•فرهنگ جامع سخنان امام حسن عسکری (ع)
•فرهنگ عاشورا
•فرهنگ غدیر
•فرهنگنامه عاشورا
•قلمرو دل
•هنر دینی: واکاوی هنر در قلمرو مکتب
•گامی در مسیر: خود سازی و عرفان برای جوانان

شنبه 14 آذر 1388
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط