loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن»

نویسندگان مرتبط : سید هادی خسروشاهی

کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» به ضمیمه خاورشناسی و توطئه خاورشناسان پیشرفت سریع اسلام با ترجمه استاد سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه حجت‏الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد.
به گزارش مرکز بررسی های اسلامی قم، این کتاب از مجموعه آثار (3-1) استاد غلامرضا سعیدی است که محقق برجسته، استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است. این کتاب از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول ترجمه کتاب (an apology for mohammed and the Koran) (عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن) نوشته جان دیون پورت است که در سال 1869م در لندن منتشر شد و استاد سید غلامرضا سعیدی، ترجمه فارسی آن را در سال‏های 1334 و 1338 در تهران منتشر ساخت.
بخش دوم ترجمه کتاب «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» نوشته مارگرت مارکوس (مریم جمیله) و بخش سوم ترجمه «پیشرفت سریع اسلام» نوشته دکتر لورا واکسیا واگلیری است که این سه بخش، تحت عنوان نخستین مجلد از مجموعه آثار استاد سعیدی است که به همت استاد خسروشاهی به جامعه فرهنگی و علمی کشور تقدیم شده است و قرار است دیگر آثار این فعال برجسته فرهنگی نهضت اسلامی تحت عنوان مجموعه آثار در ده مجلد انتشار یابد.
بخش اول کتاب شامل چهار فصل است که فصل اول آن به تولد و بعثت، هجرت و رحلت پیامبر(ص) می پردازد و فصل دوم این کتاب با عنوان قرآن و اخلاق به تعلیمات قرآن و احترام مسلمین به تحصیل دانش پرداخته شد و رد تهمت‏هایی درباره پیامبر(ص) و زیبایی‏های قرآن هم عناوین دیگر فصول این کتاب هستند. بخش دوم کتاب تألیف بانو مریم جمیله (مارگرت مارکوس آمریکایی یهودی سابق) است که مطالعه این کتاب توطئه خاورشناسان مسیحی و یهودی را روشن می‏سازد و توضیح می‏دهد که در پناه عنوان «علمی» خاورشناسی چه جنایت‏ها و خیانت‏ها مرتکب می‏شوند. این کتاب محصول چندین سال مطالعه نویسنده در نیویورک و لاهور بوده است.
بخش سوم هم نوشتاری از خانم دکتر لورا واکسیا والگیری (Dr. Laura Vaceia Vaglieri) درباره علل پیشرفت سریع اسلام است. دکتر والگیری، پروفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل ایتالیاست.
کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» در سال 1338 به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد. «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» هم توسط انتشارات دارالتبلیغ در قم منتشر شد و بخش سوم با عنوان «پیشرفت سریع اسلام» از سوی انتشارات دارالکتب الاسلامیه در سال 1337 منتشر شد و این سه جلد، هم اکنون در چاپ و ویرایشی جدید در یک مجلد از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد.
چاپ اول این کتاب در 375 صفحه، قطع وزیری، قیمت 3200 تومان و تیراژ 2100 نسخه، به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.
استاد سید غلامرضا سعیدی به سال 1274ش در روستایی در بیرجند به دنیا آمد. پس از طی دوره مکتب خانه در نخستین دوره مدرسه شوکتیه بیرجند شرکت نمود و برنامه آن را به پایان رساند، همزمان به آموختن زبان‏های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و آنگاه با اندیشه‏های سید جمال‏الدین حسینی اسدآبادی آشنا شد. سپس در دانشگاه اسلامی علیگره هند، مجذوب افکار اقبال لاهوری گردید. او استواری مبانی عقیدتی‏اش را مدیون سید جمال و اقبال می‏دانست. از استاد سعیدی آثاری بالغ بر پنجاه جلد کتاب و صدها مقاله منتشر شده، به یادگار مانده است. استاد سعیدی پس از یک زندگی همراه با تلاش و کوشش فرهنگی و عمری پربار، در سال 1367ش در 94 سالگی در تهران درگذشت. رهبر معظم انقلاب اسلامی (البته در دوران ریاست جمهوری‏شان) به مناسبت درگذشت استاد سعیدی در پیامی می‏نویسند:
«این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سال‏های بابرکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی‏شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقاً باید او را در زمرۀ پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسایل جهان اسلام اهتمام می‏ورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزنده‏ای می‎کرد.»

دوشنبه 20 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مهدی

به نام یزدان بخشاینده بخشیاشگر
این کتابها رو به صورت الکترونیکی منتشر کنید
البهت به صورت تجاری
منتها هم به درختان بزرگوار آسیب نمی‌رسد
و هم هزینه کمتری برای خواننده خواهد داشت
و هم به راحتی قابل جستجو در محتوا خواهد بود
هم افراد بیشتری از این علوم آگاه خواهند شد و بشریت بیشتر از جهل درخواهند آمد
اصلا زکات علم نشر آن است!

9 تیر 1392

اخبار مرتبط
محصولات مرتبط