loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابی درباره تحول در علوم انسانی از میرباقری

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

کتاب "گفتارهایی پیرامون تحو در علوم انسانی" نوشته حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری از سوی مؤسسه فجر ولایت در 152 صفحه و دو هزار نسخه منتشر شده است.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کشور شاهد تحولات عظیمی در حوزه های مختلف بوده است، از جمله در فرهنگ عمومی رشد قابل توجهی به وجود آمده و حتی فرهنگ انقلاب به سایر کشورها نیز صادر شده است. اما در فرهنگ تخصصی تحول عمده ای ملاحظه نمی شود هرچند در این سیر گامهایی برداشته شده است.

عدم نوآوری در تئوری پردازیها و نبود پژوهش بنیادین براساس مبانی اسلامی مشکلاتی را برای نظام به وجود آورده است که از جمله عدم ثبات طرح ها و قوانین و سردرگمی در ساخت نظام اقتصاد اسلامی یا تنشهای سیاسی آنجا که بر دانشهای طرفین دعوا تکیه دارد، یا عدم رویه ثابت و نظام مند در فعالیتهای فرهنگ عمومی و بعضی از ناهنجاریهای اجتماعی از این دست است که همه ریشه در کم کاری در فرهنگ تخصصی دارد.

ضرورت تحول فرهنگی از دیرباز در کلام بنیانگذار کبیر انقبلاب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به عبارات و شیوه های مختلف تذکر داده شده است که توجه اخیر به ضرورت تحول در علوم انسانی در همین راستا است.

این مجموعه شامل چهار سخنرانی و دو مصاحبه از حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری است.

تحول در علوم انسانی حرکتی سیاسی یا فرهنگی، تحول در علوم انسانی تحول عملی ضرورت وحدت سازمانی، تحول در علوم انسانی ضرورت عبور از عقلانیت سکولار، تحول در علوم انسانی مصاحبه استاد میرباقری و تحول در علوم انسانی مبانی و غایات علوم انسانی اسلامی از محورهای اصلی تعیین شده در این کتاب هستند.

رویکردهای مختلف در بحث تحول در علوم انسانی، معنای علوم اسلامی، کیفیت و مراتب حکومت مبانی دینی بر علوم، جایگاه اجماع در فقه در علم، دفعی نبودن تحقق انقلاب فرهنگی و تحول در علوم انسانی، موفقیتهای انقلاب فرهنگی در عرصه های مختلف، معنای وحدت حوزه و دانشگاه، ضرورت توجه به عقلانیت تخصصی، شرایط برای دیگری با عقلانیت غرب آماده است، نهضت ترجمه قدیم و جدید نیز از مباحث کتاب هستند.

این کتاب و دیگر کتابهای استاد میرباقری و دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از طریق سایت پاتوق کتاب قابل تهیه است.

یکشنبه 17 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط