loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کارنامه فعالیت‌های خیابانی در نهضت آزادیستان

نویسندگان مرتبط : سید هادی خسروشاهی

استاد سیدهادی خسروشاهی کتاب "نهضت آزادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی" را تدوین کرده و به فعالیت‌ها و مبارزات خیابانی در نهضت آزادیستان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر در 7 فصل تدوین شده است. "از ولادت تا نمایندگی مجلس شورای ملی"، "بسته شدن مجلس شورای ملی"، "قیام آزادیستان"، "داستان شهادت خیابانی"، "علل شکست نهضت آزادیستان"، "افکار و اندیشه‌های بلند شهید خیابانی" و "کارنامه فرهنگی و اجتماعی نهضت آزادیستان" عناوین فصل‌های این کتابند.

سیدهادی خسروشاهی در فصل 6 این اثر با عنوان "افکار و اندیشه‌های بلند شهید خیابانی"، یکصد سخن از اندیشه‌های خیابانی را با مضامینی مانند، آزادی و استقلال، تجدد و ترقی، فلسفه اجتماعی، اخلاق و شرایط موفقیت تنظیم کرده است.

همچنین مولف کتاب "نهضت آزادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی"، فصل مستقلی از این اثر را به گزیده‌ای از نطق‌های خیابانی اختصاص داده است. این 57 سخنرانی شیخ محمد خیابانی، در ماه‌های یکم اردیبهشت تا 12 تیر 1299 صورت گرفته‌اند.

"قیام شیخ محمد خیابانی"، "قیام آذربایجان و ستارخان"، "میراث‌خوار استعمار"، "شیخ محمد خیابانی خروش حماسه‌ها" و "بررسی تطبیقی دو نهضت جنگل و خیابانی" عناوین برخی از آثاری‌اند که خسروشاهی برای تدوین این اثر مورد استفاده قرار داده است.

شیخ محمد خیابانی از علمای آذربایجان بود که مبارزات خود را در صدر مشروطه آغاز و از تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت و از آنجا مبارزات پر دامنه‌ای با نفوذ سلطه بیگانه داشت. یکی از دلایل عمده خیزش خیابانی، انعقاد قرارداد 1919 بین ایران و انگلیس بود که در آن قرارداد ایران رسما به کشور مستعمره انگلیس تبدیل شد.

کتاب "نهضت آزادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی" به اهتمام سیدهادی خسروشاهی، در قطع وزیری و 385 صفحه و شمارگان 2000 نسخه و به بهای 65 هزار ریال توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

شنبه 1 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط