loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«امپراطوری رو به مرگ» آمریکا منتشر شد

کتاب امپراطوری رو به مرگ؛ امپریالیسم آمریکا و مقاومت جهانی، به قلم فرانسیس شور و ترجمه علیرضا طیب از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب امپراطوری رو به مرگ؛ امپریالیسم آمریکا و مقاومت جهانی، که آمیزه ای فراگیر از رویکرد های مختلف را پیش روی خوانندگان می گذارد تلاشی است برای روشن ساختن چند و چون برپایی طرح های نظامی، اقتصادی و فرهنگی امپریالیستی ایالات متحده و چالش هایی که در پایان سده بیستم و آغاز سده بیست و یکم در برابر آن ها قد علم کرده است.

از دهه 1970 چیرگی جهان امپراتوری آمریکا در دوره پس از جنگ جهانی دوم، در خارج با مقاومت فزاینده و در خود آن کشور با تناقضاتی روبه رو شد. بررسی این چیرگی، مقاومت و تناقضات، کانون توجه این کتاب را که توسط فرانسیس شور، استاد تاریخ دانشگاه ایالتی وین در ایالات متحده نگاشته شده، تشکیل می دهد.

این کتاب که آمیزه ای فراگیر از رویکرد های مختلف را پیش روی خوانندگان می گذارد تلاشی است برای روشن ساختن چند و چون برپایی طرح های نظامی، اقتصادی و فرهنگی امپریالیستی ایالات متحده و چالش هایی که در پایان سده بیستم و آغاز سده بیست و یکم در برابر آن ها قد علم کرده است.

نویسنده که خود از مخالفان امپریالیسم و سلطه جهانی آمریکاست برای تحلیل بحران های ذاتی امپراطوری و در انداختن نگرشی که تحقق بخش جهانی برخوردار از عدالت اجتماعی فزون تر باشد دیدگاه های پژوهندگان و کوشندگان را درهم آمیخته است. این نوشته تازه ترین بحث های انتقادی درباره امپریالیسم آمریکا و جهانی سازی را در خود فراهم آورده تا روشن سازد چه روش ها و امکاناتی برای مقاومت جهانی در برابر آنها وجود دارد.

این کتاب از سه بخش و یک نتیجه گیری تشکیل شده است. بخش اول با عنوان «ساخت بندی ها و ساخت گشایی های امپریالیسم» شامل«مشکلات امپریالیسم: بنای امپراطوری آمریکا و مبارزه با آن»، «متلاشی شدن دژ آمریکا: فروپاشی حصارهای امپریالیستی و داخلی»، «همبستگی های رنجور: تناقضات موجود در جنبش های محلی و جهانی شهروندان» می شود.

بخش دوم با عنوان «جهانی شدن به سود چه کسی» در بر گیرنده «امپریالیسم نظامی آمریکا و جست و جوی استیلای جهانی»، «امپریالیسم اقتصادی امریکا و نا برابری های جهان» و «امپریالیسم فرهنگی امریکا و مخالف نوازی های جهانی» است.

«مردمان دیگر، جهان های دیگر» عنوان بخش سوم است که در آن به «معارضه جویی فرامرزی مردمان و جهانی شدن مقاومت» و «آیا جهان دیگری امکان پذیر است» پرداخته شده است.
مطلب «جهانی که می شناختیم به پایان خود رسیده است» را در بخش نتیجه گیری می خوانید.

مؤلف در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «در مقام یک تاریخ دان احساس می کردم که باید نگاه خود را به سیاست های دولت بوش محدود نسازم و به دنبال تبیین هایی برای بافت و جان سختی کلی تر امپریالیسم آمریکا بگردم. از این گذشته، می خواستم انواع مشخص مقاومت جهانی و چشم داشت های بالنده ای را که برای رسیدن به (جهانی دیگر) وجود داشت تبیین کنم. از همین رو، شروع به زیر و رو کردن حوزه های متعددی کردم که برخی شان برایم تازگی داشت تا بدین ترتیب تحقیقاتی را که اخیرا درباره امپریالیسم آمریکا صورت گرفته با دیدگاه های گوناگونی که از جانب مردم عادی و نخبگان درباره جهانی شدن مطرح شده بود درهم آمیزم. اطمینان دارم که نتیجه این کار به شکلی تعیین کننده ریشه در آن تحقیقات دارد ولی تحت الشعاع آن قرار نگرفته و در روند کار، چنان که می خواستم مطالب برای طیف وسیعی از مخاطبان قابل فهم شده است.»

کتاب امپراطوری رو به مرگ؛ امپریالیسم آمریکاو مقاومت جهانی، به قلم فرانسیس شور با ترجمه علیرضا طیب در سال1390 با شمارگان 2000 نسخه در 337 صفحه با قیمت 8200 تومان به همت انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران منتشر شده است.

سه‌شنبه 8 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط