loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علی از زبان علی، یا، زندگانی امیرمومنان علی علیه السلام

1 (1)

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده سید جعفر شهیدی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 221

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 11114 10003022
92,000 82,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب زندگانی علی از زبان علی، یا زندگانی امیرمومنان علی (ع)، نوشته سید جعفر شهیدی است و توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

شادروان جعفر شهیدی در مقدمه ی کتاب «علی از زبان علی، یا، زندگانی امیرمومنان علی علیه السلام» چنین می نویسد:
ماه ها و میتوان گفت، سالهاست میخواهم قلم بردارم و صفحه هایی پیرامون زندگانی امیر مؤمنان علی (ع) بنگارم. هر بار که خود را آماده میکنم، ندایی از درونم میشنوم: «آهسته باش! چه گستاخی! میخواهی در این میدان پهناور درآیی و بضاعت اندک خود را بنمایی؟ نمیدانی مهتاب به گز پیمودن است و دریا را با مشت تهی نمودن.در میا! که عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است.»
از خود پوزش میخواهم و قلم را به یک سو مینهم. دیری نمیگذرد که دیگر بار شوق، عنان میگسلاند و بیخواست من، مرا میراند، که آخر از مورچه و ران ملخ و پیشگاه سلیمان یادگیر. مگر نمیدانی در آستانه بزرگان از هر کس به اندازه توان او چشم میدارند؟ «خدایا!چه باید کرد؟» سرانجام به خود گفتم درست است که پرداختن به چنین کار در توان تو نیست، اما به خود منگر که بضاعتت چیست، بنگر که سخن درباره کیست. او دستگیر ناتوانان است و یاور درماندگان. از لطف خدا و سخن شاه اولیا مدد خواه!
شاید آن سان که در نهج البلاغه به گفته خود عنایتش بود و در ترجمه یاریت نمود، لطف از تو دریغ ندارد و موفقت گرداند،تا هدیه ای به دوستانش تقدیم کنی و بکوش تا آنجا که میتوانی از فرموده های او به پارسی برگردانی و علی از زبان علی بشناسانی. این بار آماده گشتم و این صفحهها را نوشتم و کتاب را به شیفتگان علی (ع) تقدیم می کنم. در خواندن آن به نارسائی نوشته من ننگرند، عظمت مقام علی را در نظر آورند و به هر حال این ضعیف را از دعای خیر فراموش نکنند.

امیرمومنان علی (ع) فرزند ابوطالب و جدّ او عبدالمطلب پسر هاشم است. نام عبدالمطلب عامر بود و شیبةُ‌الْحَمد شهرت داشت. گویند چون زاده شد، موهایی سپید بر سر او رسته بود، پس او را شیبه لقب دادند. و چون مطلب عموی او پس از مرگ هاشم به مدینه رفت و شیبه را با خود به مکه آورد، از او پرسیدند: «این کودک کیست؟» گفت: «بنده من است.» و گفته‌اند مردم چنان پنداشتند که مطلب در این سفر بنده‌ای با خود آورده است. از این‌ رو عامر به عبدالمطلب مشهور شد.

عبدالمطلب فرزند هاشم است و هاشم پسر عبد مناف. خاندان هاشم شاخه‌ای از عبد مناف‌اند و شاخه دیگر آن بنی‌عبد شمس نیای امویان است. و هر دو خاندان از قریش‌اند. خاندان هاشم در قریش به بزرگواری و گشاده‌دستی شناخته بودند، هرچند مکنتی چون خاندان عبد شمس نداشتند.

مادرش فاطمه، دختر اسدبن‌هاشم‌بن‌عبدمناف است. فاطمه چندی تربیت رسول خدا را عهده‌دار بود و برای او چون مادر می‌نمود. او از جمله مسلمانان صدر اول است که به مدینه هجرت کرد. رسول خدا پیوسته او را گرامی می‌داشت و چون درگذشت، او را در پیراهن خود کفن کرد. کنیه مشهور او ابوالحسن و لقب‌هایش فراوان است. از آن لقب‌ها آنچه میان ایرانیان شهرت دارد، اسدالله و حیدر است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

علی رضا همتی

سلام
مطلب شما را با ذکر منبع در وبلاگم نقل کرده ام، در صورتی که مخالفتی دارید اطلاع دهید تا حذف نمایم.

11 آبان 1393

سلام.نه مشکلی نیست و هر حرکتی برای ترویج مطالعه و فرهنگ مورد تایید ماست.یا حق

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما