loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فروغ ابدیت: تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم (ص)

3.5 (2)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده جعفر سبحانی تبریزی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 1047

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 426 10003022
400,000 360,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب فروغ ابدیت نوشته‌ی جعفر سبحانی تبریزی است که توسط بوستان کتاب منتشر شده است.

پیرامون زندگانی پیامبر اسلام(ص)، بزرگ ترین پیشوای بشر، کتاب ها و رساله های زیادی نوشته شده است ولی بیشتر این کتاب ها، یکی از دو اشکال را دارد: یا کتاب به صورت وقایع نگاری و بیان متون حوادث تاریخی است، بدون این که در آن ها تجزیه و تحلیل و داوری صحیح و بررسی انجام بگیرد، حتی گروهی از بیان علل و انگیزه ی رویدادهای اسلامی و نتایج و ثمرات آن ها نیز پرهیز نموده اند.

و یا این که یک سلسله حدسیات بی اساس و اجتهادهای بی دلیل، به عنوان قضاوت بررسی و قضاوت با بیان حوادث آمیخته گردیده، و به نام کتاب تحقیقی، تاریخی در اختیار علاقه مندان تاریخ اسلام گذارده شده است. اما کتاب «فروغ ابدیت»؛ تاریخی است روشن و گویا از زندگی پیامبر بزرگ اسلام(ص)، که به اتکاء بزرگ ترین مدارک تاریخی اسلام تهیه شده و با قلمی کاملاً روان و شیوا نگارش یافته است.

یکی از مزایای مهم این کتاب این است که، درآن تنها به ذکر حوادث تاریخی قناعت نشده، بلکه سعی شده تجزیه و تحلیل لازم، درباره ی علل حوادث گوناگون و نتایج آن ها، آن چنان که شیوه ی یک نویسنده ی محقق است به عمل آید، تا هدف نهایی که همان آموزنده بودن تاریخ است، به طور کامل بیان گردد.

امتیاز مهم دیگر این کتاب این است که، با مدرک تاریخی شیعه، کاملاً منطبق است و از افسانه ها و خرافاتی که دست های آلوده به تاریخ زندگی پیشوایان بزرگ اسلام آمیخته است، خالی می باشد. مطالعه ی دقیق این کتاب به عموم مسلمانان روشنفکر مخصوصاً «جوانان عزیز» توصیه می گردد و امید است جوانان پرشور و باایمان بتوانند با الهام از زندگی پر افتخار پیامبر(ص)، طرح یک زندگی نوین و پر افتخار را برای خود بریزند.

کتاب فروغ ابدیت، در موارد اختلاف میان تاریخ نویسان اهل تسنن و شیعه، عقیده ی نویسندگان شیعه را با مدارک و شواهد تاریخی، روشن و مبرهن ساخته و هر نوع شبهه و اشکال را در حقانیت نظر به شیعه برطرف ساخته است.

این کتاب قبلاً در مجله ی علمی «درس هایی از مکتب اسلام» به صورت سلسله مقالات، چاپ شده است، ولی به درخواست گروهی از خوانندگان، پس از تجدیدنظر کامل، به صورت کتابی نفیس و قابل اعتماد در اختیار علاقه مندان تاریخ اسلام قرار گرفته است، مندرجات کتاب حاضر در دو جلد شامل شصت و پنج فصل می باشد.

این کتاب با بیانی روشن ومنابعی معتبر ،به توضیح و شرح وقایع و حوادث مهمی از تاریخ زندگانی پیامبر که امور زندگی بیش تری دارد، پرداخته است. از ویژگی های برجسته این نوشتار ارزشمند، انطباق کامل آن با مدارک واسناد شیعه است.

در کتاب فروغ ابدیت: تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم (ص)، اوضاع و احوال عرب های پیش از اسلام و شبه جزیزه عربستان، نیاکان پیامبر ،میلاد، جوانی، بعثت و حوادث سال اول تا یازدهم هجرت پیامبر، همراه با تحلیل و توضیح آمده است.
برخی از عناوین و مباحث مطرح شده در کتاب فروغ ابدیت: تجزیه و تحلیل کاملی از زندگی پیامبر اکرم (ص) به شرح زیر است:
1- شبه جزیره عربستان یا گهواره تمدن اسلامی
2- عرب پیش از اسلام
3- اوضاع روم و ایران دو امپراطوری بزرگ جهان
4- نیاکان پیامبر اسلام (ص)
5- میلاد پیامبر (ص)
6- دوران کودکی پیامبر (ص)
7- بازگشت به آغوش خانواده
8- دوران جوانی
9- از شبانی تا تجارت
10- از ازدواج تا بعثت
11- نخستین جلوه حقیقت
12- نخستین وحی
13- انقطاع وحی
14- دعوت عمومی
15- داوری قریش درباره قرآن
16- نخستین هجرت
17- حربه های زنگ زده
18- افسانه غرانیق
19- محاصره اقتصادی
20- مرگ ابوطالب
21- معراج از نظر قرآن و حدیث و تاریخ
22- سفری به طائف
23- پیمان عقبه
24- سرگذشت هجرت
25- نخستین عمل مثبت پیامبر (ص)
26- تظاهرات نظامی و مانورهای جنگی
27- تبدیل قبله
28- جنگ بدر
29- یگانه بانوی اسلام ازدواج می کند
30- فتح مکه
31- غزوه احزاب
32- رسالت پیامبر (ص)
33- حجه الوداع و بت پرستی در شبه جزیره عربستان
34- و ...

«ابرهه» سرمست باده انتقام و پیروزی خود بود و از شهوت رانی و خوش گذرانی فروگذار نبود. وی به منظور تقرّب و جلب توجه شاه حبشه، کلیسای با شکوهی در «صنعاء» ساخت که در زمان خود بی نظیر بود. سپس نامه ای به این مضمون به «نجاشی» نوشت: «ساختمان کلیسا در دست اتمام است و در نظر دارم که عموم سکنه یمن را از زیارت کعبه منصرف سازم و همین کلیسا را مطاف عمومی قرار دهم».

انتشار مضمون نامه، واکنش بدی در میان قبایل عرب پدید آورد؛ حتی شبی، زنی از قبیله «بنی افقم» محوطه معبد را آلوده ساخت. این عمل که کمال بی اعتنایی و تحقیر و عداوت اعراب را به کلیسای ابرهه نشان می داد، حکومت وقت را بسیار عصبانی کرد.

از طرف دیگر هر چه در آرایش و زینت ظاهری معبد می کوشید، به همان اندازه علاقه مردم به کعبه شدیدتر می گشت. این جریان ها سبب شد که «ابرهه» سوگند یاد کرد که کعبه را ویران کند. برای همین منظور لشکری آماده ساخت و پیلان جنگنده را پیشاپیش سپاه خود قرار داد و مصمم شد خانه ای را که قهرمان توحید (ابراهیم خلیل) نوسازی کرده بود از بین ببرد.

سران عرب، موقعیّت را حساس و خطرناک دیدند و یقین کردند که استقلال و شخصیت ملّت عرب در آستانه سقوط است و پیروزی های گذشته «ابرهه» آنان را از هر گونه تصمیم سودمند بازمی داشت. با این وصف برخی از سران غیور قبایل که در مسیر ابرهه قرار گرفته بودند، با کمال شهامت مبارزه کردند؛ مثلا «دو نفر» که یکی از اشراف یمن بود، با سخنرانی های آتشین، قوم خود را برای دفاع از حریم کعبه دعوت کرد، ولی چیزی نپایید که سپاه بی کران ابرهه، صفوف متشکل آنان را درهم شکست. پس از آن «نفیل بن حبیب» دست به مبارزه شدیدی زد، او هم طولی نکشید که با شکست مواجه گردید و خود «نفیل» اسیر شد و از ابرهه تقاضای عفو کرد.

«ابن اثیر» می نویسد: تاجری به نام «عفیف» وارد مسجد الحرام شد و از اجتماع و عبادت یک جمعیّت سه نفری کاملا در شگفت ماند. دید پیامبر با خدیجه و علی علیه السّلام مشغول پرستش خدایند. خدایی که مردم آن منطقه، پرستش او را فراموش کرده اند و به «خدایان» پیوسته اند.

وی برای تحقیق، با عموی پیامبر (عباس) ملاقات کرد و آنچه را دیده بود، به وی گفت و از حقیقت امر پرسید. وی گفت: نفر نخست مدعی نبوت و پیامبری و آن زن، همسر وی خدیجه و نفر سوم فرزند برادرم علی است. سپس افزود: در روی زمین کسی را سراغ ندارم که پیرو این آیین باشد، جز همین سه نفر.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما