loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عبدالکریم سروش

دکتر عبدالکریم سروش در سال 1324 (مطابق با 1945 میلادی) در تهران متولد شـــد. در تقویم قمری ، تولد او مصـــادف با واقعه عاشــورا و در تقویم میلادی مصادف با ســـالروز ولادت مولانا است. پس از پایان تحصـیلات دبیــرستان، در آزمون ورودی دانشــگاه در دو رشـــته فیزیـــک و داروســـازی پذیرفته شد و از این دو، داروسازی را انتخــاب کــرد .پـــس از اخـذ لیسـانس در داروسازی برای تحصیل علم و آشنایی با دنیای مدرن به لندن رفت. در لنـــدن برای دوره MSC در شــیمی تجزیه ثبت نام کرد . پــس از فــارغ التحصــیلی از دانشـگاه لندن، پنج سال و نیم از عمرش را در کالج چلسا به تحصیل تاریخ و فلسفه علم پرداخت. اولین کتاب دکتر ســـروش با نام "تضــــاد دیالکتیکی" در لندن منتشــر شد. و بعد از آن کتاب "نهاد ناآرام جــهان" که موضوع آن در رابطه با حرکت جوهری است انتشـار یافت. در این کتاب او سعی کرده است که ستونهای فلسفه اسلام (توحید و معاد) را از درون حرکت جوهری به تصویر کشد.
بعد از شروع انقلاب سروش به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان رئیس گروه الهیـات برگزیده شــــد. هنوز یکسال نگذشته بود که تمامی دانشگاهها بسته شدند. مدت کوتاهی پس از آن ، شورای انقلاب فرهنگی متشـکل از هفت نفرکه دکتر سروش هم جزءآنها بود، با دستور مستقیم امام خمینی (ره) با هدف بازگشایی مجدد دانشگاهها شروع فعالیت کرد.
بعد از بازگشایی دانشگاهها دکتر سروش تدریس دروس فلســـفه علم، فلسفه تاریخ ، فلسفه دین (کلام جدید) و عرفان مولانا را آغاز کرد.علاوه بر این او به خاطرعلاقه خاص و شخصی اش به مولانا جلال الدین رومی (مولوی) سخنرانیـــهایی در باب مثنــوی معنوی انجام داد که از تلویزیون هم پخــش می شــــده و همیـــن طور به مدت 8 ترم در دانشگاه مثنوی را تدریس نمود.
وی از تئوریسین های جبهه اصلاحات در ایران بود و کم کم با خط اصیل انقلاب زاویه پیدا کرده و از آن دور شد به طوریکه وی در جریان اغتشاشات سال ۸۸ از حامیان جریان فتنه بود و به نزاع و انتقاد شدید از نظام جمهوری اسلامی پرداخت و پس از این جریانات از ایران گریخت و به انگلستان رفت. دیدگاه ها و تئوری پردازی های او همواره مخالفتهایی را در بین مراجع عظام برانگیخته است و بسیاری از مبانی بدیهی اسلام را زیر سوال برده است که این نظرات از سوی علمای شیعه پاسخ های محکمی دریافت کرده اند.
برخی از کتابهای نوشته شده توسط آقای دکتر عبدالکریم سروش چنین است :

1- نهاد نا آرام جهان

2- تفرج صنع

3- آئین شهریاری و دینداری

4- اوصاف پارسایان

5- ایدئولوژی شیطانی

6- بسط تجربه نبوی

7- حکمت و معیشت ( تا کنون دو جلد آن چاپ شده )

8- حدیث بندگی و دلبردگی

9- درسهایی در فلسفه علم الاجتماع

10- رازدانی روشنفکری و دینداری

11- سیاست نامه

12- صراطهای مستقیم

13- علم چیست ؟ فلسفه چیست ؟

14- فربه تر از ایدئولوژی

15- قبض و بسط تئوریک شریعت

16- قصه ارباب معرفت

17- قمار عاشقانه

18- مدارا و مدیریت

19- اخلاق خدایان

20- بسط تجربه نبوی

و...
  • زادروز
    1324
  • محل تولد
    تهران
  • نام کامل
    حسین حاج فرج دبّاغ
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 11 مهر 1388
  • شناسه
    4586
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط