loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

غیر قابل چاپ: مجموعه داستان (همراه با نقد و نظر)

4.3 (3)

ناشر کتاب نیستان

نویسنده سید مهدی شجاعی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 183

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 470 10003022
18,000 17,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

داستان های مجموعه داستان «غیرقابل چاپ»، نگاهی است آمیخته با طنز به واقعیت های بیرونی و اجتماعی؛ رویدادهایی که خواننده ی داستان ها، ممکن است هر آن با هر یک از آنها در دنیای واقعی مواجه شود. زبان طنز نویسنده در این کتاب، تلخ و گزنده و در عین حال بیدارکننده و آگاهی بخش است. این مجموعه شامل 9 داستان کوتاه است با نام های: شبیه یک هنرپیشه ی خارجی، آناهیتای شرقی، من به یک لیلی محتاجم، چشم در برابر چشم، لباس خواب صورتی، راه چهارم، تلخ تر از زهر، همیشه پای یک زن در میان است، خبر مرگ، غیر قابل چاپ.

در داستان نخست مجموعه، زنی که به شدت خود را زیبا احساس می کند از سوی مردی واقع بین استهزا می شود. در داستان دوم زنی که کارش تلکه کردن مردهاست، به دام می افتد و رسوا می شود. در داستان بعدی شخصیت اصلی به شدت به معشوق نیاز دارد! در قصه چهارم مرید مرشدی عاشق زن مرشد می شود بی آن که بداند آن زن زن مرشد است. مرشد ایثار کرده زن خود را طلاق می دهد و به عقد مرید درمی آورد.

در داستان «لباس خواب صورتی» زندگی مردی تصویر می شود که در پیوند عاطفی با زنش ناکام مانده است. در داستان ششم زنی به شویش خیانت می کند و سرانجام ناچار می شود خود را بکشد.
محور اصلی داستان «همیشه پای یک زن در میان است» از نام داستان مشخص است. داستان آخر به تصویر زنی می پردازد که دعوی هنرمندی دارد که راوی داستان کم کم پی می برد که تمام کسانی که او با آنها سر و کار دارد به نحوی توسط زن تطمیع شده اند متن زیر از راه چهارم، تلخ تر از زهر انتخاب شده است: مرد پک عمیقی به سیگارش زد و گفت: «یک راه، کشتن توست. زنی که به همسرش خیانت کرده است.» زن که کنار پنجره ایستاده و تا نیمه آن را باز کرده بود، وحشتزده به طرف مرد برگشت و گفت: «اینطور نیست. خیانت تعریف دارد.» مرد، انگار که حرف زن را نشنیده است، ادامه داد: «راه دوم، کشتن اوست. مردی که به برادرش خیانت کرده است.» زن درست مقابل مرد، نیم خیز بر روی مبل نشست و چشم در چشم مرد گفت: «آنچه او تا به حال کرده خیانت نبوده، فقط محبت بوده نسبت به زن برادرش.» مرد پک دیگری به سیگار زد، زن را می دید و نمی دید و حرفهایش را می شنید و نمی شنید.

کتاب غیر قابل چاپ: مجموعه داستان (همراه با نقد و نظر)، نوشته سید مهدی شجاعی است و در انتشارات نیستان منتشر شده است.

مرد گفت: نه، هر روز نه، هر وقت مواجه بشم. گاهی وقت‌ها هم روزی دوبار.

البته فقط خانم‌ها نیستن. با خیلی از آقایون هم همین مشکل‌رو دارم. بعضی‌ها فکر می‌کنن مارلون براندوان، بعضی‌ها فکر می‌کنن آرنولدن. تازه فقط مسأله مشابهت با هنرپیشه‌ها نیست... زن آینه کوچکی از کیفش درآورد و با دستمال کاغذی خرده ریمل‌های زیر چشمش را پاک کرد و درحالی‌که آینه را در کیفش می‌گذاشت، گفت: یه مزاحم حرفه‌ای! خوب شد که به دام افتادی.

افسر نگهبان گفت: البته با درایت نیروی انتظامی و تعقیب و مراقبت خستگی‌ناپذیر بر و بچه‌ها.
زن با تعجب گفت: بله؟!
افسر نگهبان گفت: خب البته ما شمارو هم از خودمون می‌دونیم.
زن با عشوه گفت: وا؟ چایی نخورده فامیل شدیم.
افسر نگهبان زهر متلک زن را ندیده گرفت و فریاد زد: آشتیانی! چایی بیار.
سربازی در را باز کرد و پاهایش را به هم کوفت: چشم جناب سروان. و رفت.
مرد گفت: ببین جناب سروان! من مزاحم حرفه‌ای نیستم. فراری هم نبودم که به دام افتاده باشم. هر جا که تذکری داده‌ام، تاوانشم پرداخته‌ام، کلانتریشم رفته‌ام. به هیچکس هم بدهکار نیستم.
افسر نگهبان به تلخی گفت: بقیه حرف‌ها تو دادگاه.
و کاغذی پیش روی مرد گذاشت و گفت: مشخصاتتو بنویس. مرد سریع مشخصاتش را نوشت و کاغذ را برگرداند. افسر نگهبان کاغذ را به زن داد و گفت:
ـ شما هم مشخصاتتونو بنویسین.
تا آشتیانی در بزند و اجازه بگیرد، پایش را بکوبد و چای‌ها را روی میز بگذارد، زن هم مشخصاتش را نوشت و کاغذ را به افسر نگهبان داد.
افسر نگهبان پس از مروری کوتاه به زن گفت: این شماره تلفن منزله؟
زن گفت: بله، خونه خودمه.
افسر نگهبان گفت: اگه ممکنه شماره موبایل رو هم بدین. شاید لازم بشه.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1390
  • چاپ جاری
    15
  • تاریخ اولین چاپ
    1384
  • شمارگان
    5000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    183
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    235
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 13 مهر 1387
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    پنجشنبه 30 شهریور 1402
  • شناسه
    470
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما