loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 10473 10003022
200,000 180,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حوزه نجف و فلسفه تجدد در ایران، نوشته موسی نجفی است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.

بخش نخست این کتاب 826 صفحه ای عهده دار بررسی موقعیت، وجه تسمیه و تحولات شهر و حوزه علمیه دیرپای نجف، از آغاز تا سال 1300 هجری است. نویسنده در ادامه با بررسی اسناد و مدارک و مطالعه متون تاریخی کم نظیر حوزه علمیه نجف در دوره سه ساله مشروطه دوم تا رحلت آیت اللّه آخوند خراسانی، خواننده را با اندیشه و اصول فلسفه سیاسی حوزه نجف، متون تاریخی و فضای حاکم بر آن شهر به عنوان مرکز ثقل رهبری مشروطیت ایران آشنا میکند، در بخش دوم کتاب، متن کامل رسایل و صحف سیاسی منتشر شده در نجف و از جمله متن کامل نشریات الغری-درة النجف و نجف آمده است

و به همین دلیل کتاب دکتر نجفی از منابع مهم مباحثی چون:«مبانی نظری حکومت دینی»، «تجدد»و«جامعه مدنی»است. مباحثی که یک بار در دوره دوم مشروطیت در حوزه نجف و عراق طرح و بحث شد و امروز نیز همچنان بحث روز جامعه ماست.چاپ اول این اثر در سال 1379 توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر انجام گرفته است.

نجف شهری مقدس، تاریخی و سیاسی است. همة این ابعاد از برکات نام عظیم علی‌بن ابی‌طالب(ع) پدید آمده است. ایرانیان به جهت ارادت به مقام علوی، تعلق خاطر فراوان به نجف و عمارت آن داشته‌اند و از هرگونه خدمت به صحن و سرای علی(ع) دریغ نورزیده‌َاند. آغاز تأسیس حوزه علمی نجف به مهاجرت شیخ طوسی به این شهر بازمی‌گردد. از آن به بعد، نجف دوره‌‌های تاریخی متفاوتی را طی کرده است. در این شهر مدارس و کتابخانه‌های بسیار وجود داشته است. مقارن دوران مشروطیت، حوزه درس آخوند خراسانی در نجف، رونق و نشاط علمی بسیار پدید آورده بود.

نجف البته رونق سیاسی فراوان نیز یافت و این البته به عوامل زمینه‌ساز ذهنیت سیاسی در عراق و به‌ویژه در نجف بازمی‌گشت. حضور اقوام و طوایف گوناگون، علما و روحانیون آزادی‌خواه و نواندیش به این امر دامن می‌زد. مقارن ایام مشروطیت، ایرانیان آزادی‌خواهی در عراق بودند که گرایش به اندیشه‌های دینی داشتند و به فعالیت‌هایی چون روزنامه‌نگاری می‌پرداختند. از خلال اسناد تاریخی، دشمنی انگلستان با این آزادی خواهان متدین آشکار می‌شود. بررسی مطبوعات سیاسی نجف، ناگفته‌های بسیار تاریخی را بازمی‌گوید.

از خلال مکتوبات و جراید سیاسی نجف و با پژوهش در آنها اصول فلسفه سیاسی حوزه نجف به‌دست می‌آید. در این مکتوبات از علل انحطاط جوامع و دول، جنگ‌های صلیبی، مواجهه تمدن اسلامی با غرب و اصول حیات اجتماعی سخن به‌میان آمده است. همچنین ماهیت تفکر غرب و نقد اقتباس آن در فلسفه تجدد ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

جالب است که در همه متون تاریخی آن دوران، نقادی اندیشه غربی و تقلید و اقتباس از آن بررسی و یادآوری شده است. حوزه نجف از روند سیاسی و اجتماعی ایران در دوره مشروطه دوم انتقاد می‌کرد. درپی این انتقادها، بحث ضرورت حکومت و حاکمیت اندیشه دینی و نقش دین در اعتلای ملت به میان آمد و اصلاحات و نیز وحدت اسلامی مورد تأکید قرار گرفت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما