loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هنر در گرما گرم انقلاب: سینما و تلویزیون (دوره دو جلدی)

1359 - 1357

3.7 (3)

ناشر پژوهشگاه فرهنگ و معارف

نویسنده مجید جعفری لاهیجانی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 1334

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «هنر در گرماگرم انقلاب»، روایتگر روایتگران انقلاب است. هنرمندانی که وقایع انقلاب را ثبت و ضبط و مفاهیم آن را بازگو کردند. در این اثر با بسیاری از این هنرمندان فراموش شده، گفت وگو شده است. در این کتاب کارنامه سینما، تلویزیون، موسیقی، هنرهای تجسمی و تئاتر در سال های 1357 تا 1359 بررسی می شوند.

همیشه این پیش فرض نادرست وجود داشت که در سال های بحرانی پس از انقلاب هنر از جایگاهی برخوردار نبوده است. این در حالی است که مطالعات نشان می دهند اتفاق بزرگی چون انقلاب، پیکره بزرگ جامعه را تغییر داده و بر همین اساس تاثیر و تاثر متقابلی بین هنر و انقلاب شکل گرفته است.

در جلد اول این اثر بیش از هزار تصویر از فیلم ها منتشر شده اند.

بخش مهمی از پیکره این کتاب به سینمای مستند انقلاب اختصاص یافته و هر فیلمی که به هر نحو بازگو کننده اندیشه های برخاسته از انقلاب، گفتمان رایج در آن زمان و مسایل اجتماعی است، معرفی شده است.

هریک از این مستندها روایتگر وجوهی خاص از انقلاب اند و به استثنای چند مورد خاص، تمام آن ها در فاصله زمانی پاییز 1357 تا شروع پاییز 1359 ساخته شده اند. از میان بیش از 200 مستندی که کتاب به معرفی آن ها پرداخته، حدود 30 مستند (بر حسب جامعیت و ساختار حرفه ای) برگزیده شده و با تمرکز بیشتری بررسی شده اند.

در این بخش با بیش از یکصد نفر از کارگردانان، تصویر برداران، نویسندگان و کارمندان سابق صدا و سیما، درباره فضای اجتماعی و فرهنگی آن سال ها، تاثیر انقلاب بر نوع کار و چگونگی ساخت فیلم، گفت وگو شده است.

از مباحث مهم کتاب می توان به این موارد اشاره کرد: بررسی تأثیر رسانه ای هنر (سینما و تلویزیون) و نقش آن در بحبوحه انقلاب و در دوره گذار از نظام کهنه به نظامی جدید که مولود حرکت و همبستگی انقلابی ـ مذهبی مردم است، تبیین نقش هنر در ثبت وقایع سیاسی، اجتماعی و فرهنگ عمومی، توصیف و تشریح دگرگونی های حاصل از انقلاب در نظام ارزش ها و هنجارهای هنری و وقایع نگاری هنر در حیطه تلویزیون و سینما.

فرهنگ نگاری توصیفی مستندها، فیلم های داستانی، تله پوئم ها، تله تئاترها، نقاشی های متحرک و فیلم های سینمایی، دسته بندی آثار بر حسب موضوعات و شیوه های ساختاری آن ها و بررسی تحلیلی و تطبیقی نمونه های شاخص، بخش های دیگر این اثر را شامل می شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما