loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علوم انسانی و برنامه ریزی توسعه

ناشر نقد فرهنگ

نویسنده رضا داوری اردکانی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 340

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 10745 10003022
225,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جامعه جدید به علوم انسانی نیازمند است و جامعه های در حال توسعه بیش تر به آن نیاز دارند و بدون آن راهی به جایی نمی برند. اگر کارشناسان کشورمان بگویند با ارزش های خود علوم انسانی را می سازیم، باید از این سخن استقبال کرد.

داوری اردکانی، مولف کتاب علوم انسانی و برنامه ریزی توسعه در مقدمه می نویسد: «من هم چهل سال است که می اندیشم آیا علوم انسانی دیگری غیر از آن چه هست امکان دارد؟ باید به این امکان فکر کرد وگرنه، کسی که از علوم انسانی چیزی نمی داند چگونه علوم انسانی نو بسازد؟ هر علم جدیدی در دامن علم قدیم پدید می آید. اگر علوم انسانی باید متحول شود، این تحول و به اصطلاح «گسست اپیستمولوژیک» در آثار دانشمندان این علوم ظاهر می شود و این مهم را به عهده اغیار نمی توان گذاشت.»

کتاب علوم انسانی و برنامه ریزی توسعه دربرگیرنده مقالاتی است که دشواری مسایل سیاست علم، رغبت دانشمندان و صاحب نظران به پژوهش و لزوم تأمل و بر حذر داشتن جاهلان از دخالت در علم را نشان می دهد. مقالاتی که می توانند به مباحث گوناگون و جاری در ایران امروز که پیرامون علوم انسانی و اجتماعی طرح می شوند، وضوح بیشتری ببخشند و به مخاطبان خود یادآور شوند که پیش و بیش از هر چیز در این عرصه باید مسایل و پرسش ها را جدی گرفت و محققانه و با جدیتی تام و تمام گام در راه نهاد.

داوری در بخشی از کتاب می نویسد، ما می توانیم بپرسیم که آینده مان چه صورتی خواهد داشت و برای سیر در راه آینده چه امکاناتی داریم و چه می توانیم بکنیم، چرا که این بررسی ها شاید حداقل به قوام چیزی که آن را علم اجتماعی بومی می خوانند، بینجامد.

کتاب علوم انسانی و برنامه ریزی توسعه نوشته رضا داوری اردکانی در انتشارات نقد فرهنگ به چاپ رسیده است.

اکنون می گویند این علوم باید بومی شوند و گاهی از اسلامی کردن و اسلامی شدن آن ها می گویند. «بومی شدن» گرچه تعبیر چندان مناسبی نیست اما معنای کم و بیش روشنی دارد و از آن در می یابیم که علوم اجتماعی باید به مسائل اجتماعی و انسانی جامعه خودمان بپردازد. درک معنی تعبیر «اسلامی شدن علم» قدری دشوارتر است. من در این نوشته در چند مورد گفته ام که علوم انسانی اسلامی با جامعه اسلامی و دینی به وجود می آیند و اگر قرار باشد یکی از این دو بر دیگری مقدم باشد، تقدم با جامعه است.
پدید آمدن جامعه دینی هم موقوف و موکول به تجدید تفکر و عهد دینی و پایان یافتن قدرت تاریخ غربی و بازگشت مردمان به ساحت قدس بر اثر قوت گرفتن تفکر دینی است. یعنی طرح جامعه دینی مسبوق به بازگشت تفکر قدسی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما