loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چالش های ایران و آمریکا

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده جواد منصوری

تعداد صفحات : 290

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

در تاریخ تحولات معاصر ایران نقش چند دولت خارجی ـ از جمله دولت های ایالات متحده آمریکا و انگلیس ـ بیش از دیگران تأثیرگذار و مسئله ساز بوده است. لذا بررسی تحولات و چگونگی روابط ایران و دولت های مزبور یکی از موضوعات مهم و مورد توجه می باشد. زیرا تأثیر این روابط در بسیاری از امور داخلی و حتی در روابط خارجی گسترده و تعیین کننده بوده است. در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی امکان تحقیق و تألیف در این زمینه نبود. زیرا مخالف منافع و مصالح رژیم وابسته ی حاکم و دولت خارجی مسلط بر ایران بود. از این رو پس از پیروزی انقلاب محققین و نویسندگان توانستند با استفاده از اسناد و مدارک به جای مانده از رژیم گذشته و همچنین مدارک موجود و مرتبط با موضوع در خارج از کشور تحقیقات و تألیفات گسترده و ارزنده ای در این زمینه انجام دهند.
در میان دولت های خارجی ذی نفوذ و تقریباً مسلط بر کشور، بیش از همه انگلیس و آمریکا ایفای نقش کرده اند. در سال های پس از کودتای 28 مرداد 1332 به مدت 25 سال آمریکا به تدریج سلطه ی بیشتری یافت و دولت انگلیس از دهه ی 40 نقش دوم در سلطه ی خارجی بر ایران داشت.
در این دوران اوضاع و احوال و سیر تحولات به گونه ای متفاوت از گذشته و تضاد آشتی ناپذیر مردم با سیاست های استعمارگر جدید نیز متفاوت بود. از طرف دیگر پیروزی انقلاب اسلامی شرایط ایران و منطقه را دگرگون و چالش های ایران و آمریکا وارد شکل و محتوای جدیدی شد. شرایطی که کاملاً برای این دولت ناشناخته و در عین حال غیرقابل قبول بود. از این رو «چالش های ایران و آمریکا» یکی از موضوعات تحقیقاتی مراکز مطالعات سیاسی و استراتژیک در کشورهای مختلف شده است. این چالش ها به حدی است که در تمامی دولت های آمریکا، مسئله ایران و آثار ناشی از آنها یکی از مشکلات ثابت و به اصطلاح «دردسرهای بزرگ برای آنها» بوده و می باشد.
چالش های موجود در روابط دو دولت به گونه ای است که چالش های دیگر را نظیر مقاومت حزب الله لبنان، مقاومت ملت فلسطین، شکست لشکرکشی در عراق و افغانستان، تضعیف موقعیت داخلی و بین المللی و بالاخره «بیداری اسلامی» و جنبش ضدسرمایه داری، به دنبال داشته است. تحولاتی که هر کدام می تواند مقدمه تغییرات دیگری بر ضد نظام سلطه ی استکباری آمریکا باشد.
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تنها سقوط یک رژیم فاسد و وابسته نبود، بلکه مقدمه ی فروریختن پایه های سلطه ی استعمار غرب در جهان اسلام و سپس در مناطق دیگر شد. از این رو چالش های ایران و آمریکا بیش از پیش تبدیل به موضوعی بین المللی، دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک شده است. اگرچه تحولات چند دهه ی گذشته بسیاری از ساختارها را دگرگون کرد، ولی با شناختِ عمیق روند تحولات و دلایل آن، به این نتیجه می رسیم که تغییرات بزرگ تر و مهم تر در راه است.
این کتاب مهم ترین چالش های دو نظام متفاوت و متعارض (اسلام و لیبرال سرمایه داری) در قالب دو دولت ایران و آمریکا را با دیدگاهی واقع بینانه و به دور از تحلیل های افراطی و یا ساده انگارانه مورد بحث قرار داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما