loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادوار تحول فقه شیعه

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمداسماعیل نوری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 340

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بررسی نحوه ی پیدایش و تکوین فقه شیعی اقدامی دامنه دار و پیمودن مسیری دشوار است که جز با به کار بستن ابزارهای مختلف و تأمل در کتب پیشینیان و معاصران ممکن نیست. مکتب تشیع که مولود طبیعی دین اسلام است بعد از ماجرای سَقیفه و به رغم دور ماندن علی(ع) از امامت امت اسلامی به رشد و تکاپوی خود ادامه داد و در هر عصری بنا به مقتضیات آن و البته با پایبندی بر خطوط و اصول اساسی بالید. فقهای شیعه در هر دوره ای با عنایت به تحولات سیاسی و اجتماعی عصر خویش ضمن رهبری و هدایت جامعه ی شیعی در درون حکومت های غالباً طرفدار اهل سنت و جماعت بر تدوین فقه شیعی نیز همت گماشتند تا اینکه در تاریخ معاصر ایران همگام با وقایع و تحولات عمیق در صحنه ی سیاسی جامعه فعالانه شرکت کرده و با پیروزی انقلاب اسلامی زمام حکومت و هدایت جامعه را بر عهده گرفتند. تدوین و نگارش خدمات علمی و فعالیت های سیاسی علمای شیعه و بالبطع ترسیم مسیر شکل گیری و تکوین فقه شیعه در آثار وزین مرحوم علامه دوانی با عنوان «مفاخر اسلام» به صورتی بسیار مبسوط و در چندین مجلد فراهم آمده است که غالباً مأخذ اصلی تمامی پژوهشگران این عرصه می باشد.
اثر پیش رو نیز با عنایت و بهره گیری از تمامی آثار قدیمی و جدید مرتبط با این حوزه به رشته ی تحریر درآمده است که جدا از پیمودن مسیری مشخص در تکوین و تحول فقه شیعه با تقسیم بندی دقیق این مسیر طولانی به هشت دوره ی مجزا، ضمن ارائه ی خصوصیات هر دوره به معرفی فقهای تأثیرگذار و نامدار آن عصر پرداخته است. اهتمام نویسنده به درج مختصری درباره ی تاریخچه ی تحولات سیاسی دوره های مختلف و آمد و شد خاندان های حکومتگر و دست به دست شدن قدرت سیاسی و تأثیرات آنان بر فقه و فقها ستودنی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما