loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نبرد حق و باطل

2.7 (3)

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 104

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1186 10003022
35,000 33,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب مشتمل بر دو بخش است. بخش اول با عنوان « نبرد حق و باطل » تلفیق شده از پنج گفتار استاد شهید است که دو گفتار آن در سال 1356 در یک مدرسه دینی واقع در دماوند ایراد شده و سه گفتار دیگر، قسمتی از بحث های آن متفکر شهید، تحت عنوان «فلسفه ی تاریخ » است که در همان سال ها در منزل ایشان تدریس می شد.

بخش دوم، تنظمیم شده ی دو سخنرانی استاد تحت عنوان « تکامل اجتماعی انسان در تاریخ » است که در حدود سال 1350 در دانشگاه شیراز ایراد شده است.
در بخش اول، با عنوان « نبرد حق و باطل » ابتدا حق و باطل در جهان هستی و نیز در جامعه و تاریخ با استناد به آیات قرآن کریم مورد بحث قرار گرفته اند. در این زمینه، نظریات مختلفی از جمله نظریه ی ماتریالیسم تاریخی وجود دارد که اصول و مبانی این نظریه در این بخش از کتاب، طرح و نقد شده است. نهایتاً نظریه ی اسلام درباره ی حق و باطل که مبتنی بر نمود داشتن و طفیلی بودن باطل از یک سو و نیز اصالت داشتن و مستقل بودن از سوی دیگر است، با ذکر نمونه هایی از کلام وحی ارائه گردیده ست.
بخش دوم کتاب با عنوان « تکامل اجتماعی انسان در تاریخ »، مشتمل بر دو فصل است.

در فصل اول مطالبی همچون مفهوم تکامل، فرق تکامل و پیشرفت، تکامل اجتماعی در گذشته، نقش انبیا و دین در تکامل تاریخ به بوته بحث و بررسی نهاده شده است. در فصل دوم، آینده بشر از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. ابتدا دیدگاه های مکتب سیانتیسم یا علم زدگی، مارکسیسم و اگزیستانسیالیسم طرح و نقد شده و سرانجام نظریه اسلام به طور مستدل و منطقی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.

این کتاب مجموعه چند درس و سخنرانی از شهید مطهری است که در آخرین سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایراد فرموده. درآن سال ها، طولانی شدن حکومت ظالمانه طاغوت و تسلط ظاهری آن برجامعه سبب شده بود تا دربعضی اندیشه ها، تردیدها و پرسش هایی در مسئله حق و باطل به وجود آید. استاد مطهری با تشخیص اهمیت مسئله و ضرورت حل آن به طرح مسئله حق و باطل پرداخت و براساس اندیشه قرآنی بیان کرد که مدار هستی برحق است و شر و باطل در هستی اصالت ندارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما