loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خانه، بر دامنه آتشفشان! شهادتنامه شیخ فضل الله نوری به ضمیمه وصیتنامه منتشر نشده او

ناشر موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

نویسنده علی ابوالحسنی (منذر)

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 311

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

خانه بر دامنه آتشفشان با سخن ناشر شروع می شود و سپس با تیتر عاشورا، حدیث ماندگار اصل کتاب آغاز می شود. مولف علی ابوالحسنی (منذر) در این بخش با استفاده از حادثه عاشورا به زندگی شیخ شهید نقبی می زند و بعضی سخنان او را که نشان از حق طلبی او دارد به عنوان استشهاد می آورد. در بخش بعدی نبوغ سیاسی شیخ فضل الله مورد بررسی قرار می گیرد. سپس کمالات و کرامات شیخ زیر عنوان معجزه عشق همراه با شواهدی بیان می شود. در پناه عبد عظیم الهی به تحصن شیخ فضل الله در آستان حضرت عبد العظیم حسنی می پردازد.

وصیتنامه شیخ یکی از مهم ترین بخش های کتاب است که در این قسمت زیر عنوان«وصیت نامه شیخ در تحصن حضرت عبدالعظیم علیه السلام » آمده است. چنان که مؤلف محترم اشاره کرده اند این وصیتنامه منتشر نشده بود که اکنون در اختیار محققان قرار می گیرد. میثاق اخوت و پایداری بین شیخ و مهاجرین بخش دیگر این کتاب است. نامه شیخ به عضد الملک پس از آن می آید.
چندی قبل از شهادت شیخ، سفارت انگلیس در ایران که وی را مانع اهداف خود می بیند، تصمیم می گیرد تا شیخ را به دست عوامل ایرانی خود ترور کند به همین علت در 15 ذی الحجه 1326 ق شیخ توسط فردی ماجرا جو به نام کریم دواتگر مورد اصابت گلوله قرار می گیرد. این ماجرا باعث زخمی شدن شیخ می شود و تا آخر عمر باعث آزار و اذیت او بوده است. ماجرای ترور شیخ در این بخش بین صفحات 145 تا 148 آمده است.

حدود یک ماه پس از ماجرای ترور، شیخ فضل الله نامه ای به مرجع بزرگ آن زمان و هم فکر خود در مشروطه یعنی آیت الله سید کاظم یزدی می نویسد که هم نمایانگر رابطه خوب آن دو است و دیگر این که هدف خود را از موضعش در برابر مشروطه می نویسد و می گوید: این همان داعیه کربلا است. این بخش نیز زیر عنوان «داعیه ما به عین، داعیه کربلا است» نوشته شده است.

دیگر مباحث کتاب خانه بر دامنه آتشفشان به شرح زیر است:

- اصرار سفارت انگلیس بر تبعید شیخ از تهران
- اسلام زیر بیرق کفر نمی رود
- پرخاش بر سر یپرم خان
- تنهای شکیبا
- داوری تاریخ درباره قاتلان شیخ
- اندوه عالمان در شهادت شیخ
- مویه مرغ حق در سوک شیخ
- شیخ فضل الله نوری و مشروطیت از نگاه امام خمینی
- سوگ سرود شاعران در مرگ شیخ
- دست انتقام الهی

کتابنامه در انتهای کتاب قرار گرفته و منابع مورد استفاده ذکر شده است. پس از آن نیز فهرست اعلام آمده و سپس تصاویری از شیخ یا افراد وابسته به او و بعضی از کسانی که در ماجرای شهادت او دست داشتند آمده که در نوع خود جالب است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما