loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روش شناسی تحقیقات کیفی

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده محمدتقی ایمان

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 248

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 12646 10003022
87,500 83,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر در هفت فصل با عنوان های «پدیدارشناسی»، «مردم نگاری»، «نظریه بنیادی»، «تحقیق اقدامی»، «روش شناسی تاریخی تطبیقی»، «روش شناسی فمینیستی» و «تحلیل گفتمان» تدوین شده است.

در این کتاب، تلاش شده است تا مبانی بنیادین روش شناسی های غالب تحقیق کیفی معرفی شوند. همچنین، رابطه میان این مبانی بنیادنی، با مدل های ورود به واقعیت تجربی تحقیق نیز معرفی شده است تا اندیشمندان و محققانی که علاقه مند به استفاده از این روش ها هستند، درک مناسبی از این روش شناسی ها داشته باشند.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:
«پدیدارشناسی، برای استخراج عصاره و ذات تجربه انسانی، شیوه ای از تحقیق با مختصات توصیفی، انعکاسی و تفسیری را پیشنهاد می کند. در این توصیف، شیوه تجربه و آنچه که افراد تجربه می کنند، ارائه می شود. دو پیش فرض اساسی و پایه ای پیدارشناختی، موردنظر اندیشمندان است؛ نخست این که، جهان زیسته یا تجربه زیسته، برای پدیدارشناسی امری واضح و دارای قطعیت است. فرض دوم، دلالت بر وجود و موجودیت با معنای انسان دارد. دو رهیافت پدیدارشناسی هرمنوتیکی و پدیدارشناسی تجربی یا روان شناختی، در این روش تحقیق فعال هستند. در یک سنخ شناسی دیگر، دو رهیافت بسیار متفاوت در تحقیقات پدیدارشناسی عبارت است از: رهیافت «مستقیم» و «غیرمستقیم». تکنیک رایج در پدیدارشناسی، روش «در پرانتز گذاشتن» است. ابزارهای پدیدارشناختی شامل: استفاده از روش های درون نگری و تفهمی، برای توصیف جزیی و غنی از چگونگی فعالیت آگاهی هستند. رویکرد تحقیقاتی پدیدارشناسی، رویکردی تفسیری با تمامی مشخصات تحقیقات کیفی است. تحقیقات پدیدارشناسی نیز، در یک فرایند انجام می شود که مراحل آن خطی نبوده و حالت بازگشتی و دوری دارند که در این فصل مسیر و نحوه انجام تحقیق پدیدارشناسانه، به تفصیل ارایه می شود.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما