loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

باران حکمت: سوره یوسف (دوره سه جلدی)

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده محمدرضا رنجبر

تعداد صفحات : 224

هم اکنون غیرقابل سفارش!

کتاب اول

آبی که دارد با شتاب از یک جوی عبور می کند اگر مقابل آن را سد کرده و ببندیم چه اتفاقی می افتد؟ جز آنکه بالا رفته و آنگاه از تمامی اطراف سرازیر می شود؟
جز اینکه تا کنون پایین بود و حالا بالا می رود؟ و یا اینکه یک راه در پیش داشت ولی اکنون دهها راه پیش پای آن سبز می شود؟ و یا اینکه محدود بود و حالا آزاد می شود؟
حالا ما هم مثل همان جوی آب می مانیم و یا اگر کسی یا کسانی از سر حسد و یا هر انگیزه ناصواب دیگری با ما مقابله کنند و مانع رشد ما شوند به حتم نتیجه معکوس خواهد شد. یعنی ممکن است بطور موقت و مقطعی راه را بر ما ببندد اما دیر یا زود ما اوج گرفته و بالا می رویم و خداوند راه های فراوانی پیش روی ما می گشاید.
و این حقیقتی است که قصه یوسف آ» را به زیبایی تمام به نمایش گذاشته است.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
کتاب دوم

دل زمین آب داشته باشد چه فاید؟
آبی که در دل زمین است وقتی فایده و سود دادرد که از زمین جوشیده و بالا آمده و بر سطح آن جریان یابد و آن را سبز و سبزه زار کند.
پاکی دل هم از این دست است.
بعضی می گویند دلت پاک باشد، غافل از اینکه دل پاک و پاکی دل وقتی به کار انسان می آید که به ظاهر انسان و رفتار و گفتار و کردارش برسد و به سخن دیگر هم دل آدمی باید پاک باشد هم ظاهر وی درست مثل شیشه اتومبیل که هم باید از درون تمیز و پاک باشد و هم از بیرون.
و یوسف اگر پاک بود تنها دل پاک نداشت بلکه این پاکی در سیما و رفتار او پیدا و آفتابی بود. او اگر دل صادق داشت این صدق به گفتار او هم زینت بخشیده بود به گونه ای که تو هرگز دروغی از او سراغ نداری و از همین رو او را صدیق می گفتند.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
کتاب سوم

شما هم نهر را دیده ای و هم مزرعه را.
و دیده اید که هر کدام با آب چه رفتار و برخوردی دارند.
نهر عرصه را بر آب تنگ کرده و از همین رو آب پا به فرار گذاشته و می گریزد، اما مزرعه بر آب آغوش می گشاید و اینجاست که آب ایستاده و در ذره ذره وجود خاک نفوذ کرده و آن را سبز و با طراوت می سازد.
حال پدر و مادر مثل آب می مانند ولی پاره ای نقش نهر و پاره ای نقش مزرعه را بازی می کنند.
و یادامن باشد که یوسف اگر سبز و دلرباست از آنروست که برای پدر ومادر مزرعه بود و نه نهر، یعنی آغوش رحمت می گشاید و نه آنکه عرصه را بر ایشان تنگ وتنگ تر نماید. و قرآن کریم بر این نکته تاکید دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما