loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

باران حکمت: سوره بقره (دوره چهار جلدی)

ناشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی

نویسنده محمدرضا رنجبر

تعداد صفحات : 443

هم اکنون غیرقابل سفارش!

کتاب اول

شاید شما هم دیده باشید که بعضی با کمک چاقوهای تیز از پوست هندوانه گل های زیبا می سازند و چقدر هم تماشایی!
و این کار چه شبیه است به کار خداوند که قرآن، این کتاب آسمانی و مقدس را با یک سلسله حروف ساده مثل الف، لام، میم و ... ساخته است.
پس، یک معنای الف، لام میم همچنان که پاره ای از مفسران گفته اند، می تواند همین باشد که: ما قرآن را از همین حروف ساخته ایم.
و این در حالی است که ما از حروف شوخی های بی معنی، پیامک های زشت، حرف های نیش دار و گزنده، شعرهای بی قافیه، دروغ، توهین، افترا و استهزاء می سازیم.
الف، لام میم یعنی من خدا از میان همین حروف آیاتی ساخته و پرداخته ام که بشر را از سرگشتگی و حیرت و حیرانی رهایی می بخشد، قرآنی ساخته ام تا دستی بگیرد و مثل نور راهی را نشان بدهد، پس تو نیز اگر بنده و فرمانبردار من باشی سخنانت باید از جنس نور بوده و شمع راه باشد و بتواند نور امید را در دل ها بتاباند و اگر چنین نباشد خوشتر از سکوت و خاموشی چیزی نیست.

خاموش باش و لب مگشا خواجه غنچه وار
------------------------------------------------------------------------------------------------
کتاب دوم

در نانوایی ها ندیده ای گاهی نان را چانه کرده و گرد می کنند و گاهی هم پهن، و هر دو برای ساخته شدن خمیر و نان شدن آن لازم است.
خود شما در حمام سونا چرا از بخار گرم به درون آب سرد می روید، چون می بینید که هر کدام به تنهایی زیان دارد ولی با هم سودمند بوده و بدن را ساخته و با نشاط و با طراوت میسازند.
از اینرو خداوند هم برای آنکه آدمی ساخته شود یکسان رفتار نمی کند بلکه به قول ملای رومی گاهی او را به داغ کشیده و گاهی هم به باغ، تا چشمان او را باز کرده و حقیقت ها را به او نشان بدهد.

یک لحظه داغم می کشی یک دم به باغم می کشی
پیش چراغم می کشی تا وا شود چشمان من
--------------------------------------------------------------------------------------------------
کتاب سوم

شیری را که با آب در هم می آمیزد حجم و وزن بیشتری پیدا می کند، اما مزه طبیعی خود را از دست داده و دیگر رنگ و طعم و بوی اول خود را ندارد.

اعمال آدمی هم اگر صالح نباشد، یعنی خالص و برای خدا نباشد، هر چند هم انبوه و فراوان باشد بی مزه و بی ارزش خواهد بود.

یک دسته گل دماغ پرور
از خرمن صد گیاه بهتر

از اینرو می فرماید:
به آنان که باور دارند و عمل صالح انجام می دهند بشارت ده.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
کتاب چهارم

در نگاه قرآن کریم همسر به جامه میماند و جامه باید از جنسی حلال و طیب فراهم شده باشد، وگرنه مباح و مجاز نیست همانگونه که پوشیدن برخی جامه ها مثل لباسی که از پوست بدن خوک باشد نجس و حرام است، یا حتی جامه ای که از پوست مردار باشد، که آن نیز جایز نمی باشد. زن هم چیزی شبیه پوشش است و باید از راه حلال و شرعی در اختیار مرد قرار گیرد.
وگرنه زنی که در هر پارک و یا پارتی خود را هر لحظه به یکی عرضه می کند و سرانجام نیز به همسری یکی در می آید جز فتنه و ناآرامی با خخود چیزی به ارمغان ندارد:

نشاید هوس باختن باگلی
که هر بامدادش بود بلبلی
چو خود را به هر مجلسی شمع کرد
تو دیگر چو پروانه گردش مگرد
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما