loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاه از بیرون (دوره دو جلدی)

ناشر دفتر نشر معارف

مترجم جمعی از مترجمان

گردآورنده کتاب حمیدرضا غریب رضا

تعداد صفحات : 311

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در ایام انتخابات سال 1388 و حوادث ناگوار پس از آن، شاهد ائتلاف نامبارک رسانههای غربی و حکومتی کشورهای عربی بودیم که علیه مردمسالاری دینی ایران قیام کرده بودند. حجم بالای نگاشته ها درباره انتخابات ایران بدون شک بیانگر جایگاه مهم و راهبردی ایران در روابط بین الملل و مناسبات منطقه است.

بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه 88 از زبان منتقدان داخلی کشورهای عربی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بینالمللی این فتنه فراگیر را آشکار می کند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آنها، گزیده نظرات اندیشمندان و روزنامهنگاران خاورمیانه در خصوص حوادث بعد از انتخابات سال 88 ایران اسلامی، در رسانه های عربی گردآوری و زیرنظر حجتالاسلام غریبرضا (مدیر موسسه گفتگوی دینی و فعال در عرصه جهان اسلام) ترجمه است.

عناوین برخی مقالات این کتاب بدین شرح است: «چرا حدیث انتخابات ایران در کلام دیگران؟» (حمیدرضا غریبرضا)، «سونامی احمدینژاد»، «بازگشت برزخی رفسنجانی»، «نور عاشورا، عصر روشنفکری را شکست داد»، «ایران از درون: خشم خواص و رضایت تودهها»(محمد صادقالحسینی)، «آیا عربها حق دارند در دموکراسی ایران تردید کنند؟!»(دکتر فیصل قاسم)، «ایران و غرب... و آنچه مینگارند» (دکتر عبدالرزاق قسوم)، «تأمّلاتی درباره رابطه اعراب و دموکراسی؛ از لبنان و اسرائیل تا ایران» (طلال سلمان)، «نشانههای سیاسی کودتای غرب علیه نتایج انتخابات ایران» (دکتر طارق الزُمر)، «اعتراضات به انتخابات ایران را چگونه ببینیم؟» (عبدالله الاشعل)، «ایران و نفاق غربی» (عبدالباری عطوان)، «ایران به کدامین سو می رود؟» (غریبی مراد غریبی)، «خاتمی در هر دو حالت زیانکار است!» و «مستضعفان نتیجه انتخابات را قطعی کردند»، «ایران آن گاه که معتدل شود!»، «سه پرسش آمریکایی» و «اصلاح طلبان ورقهایشان را رو کردند» (فهمی هویدی)، «توهین به جایگاه نمادین امام خمینی(ره)» و «ایران آزمونی سخت را پشت سر می گذارد» (عبدالرحیم التهامی)، «چهره ایران از منظر حقوق شهروندی» و «نکاتی درباره ایران» (عزمی بشاره)، «حوادث ایران... و شماتتگران» (سعد بن عمر)، «هجمه به ولایت فقیه؛ نقطه تمرکز دشمنان ایران» (علی شهاب)، «بازخوانی انتخابات ایران و پیامدهایش» (نهاد خشمان)، «ایران و خیالبافان عرب» (مصطفی سعید العرب)، «ایران و هرجومرج خلاق!» (البدوی عبدالعظیم البدوی)، «ارتباط با ایران تهمت، با آمریکا مدال شرف!» (محمد ابو علان)، «تشابه ها و تفاوتهای انتخابات ایران و عراق» (حامد شاکر)، «ناآرامی های داخلی ایران و پیامدهای آن؛ گفتگوی شبکه «الجزیره» با محمد حسنین هیکل»، «ابعاد اعتراضات به نتایج انتخابات ایران» (میزگرد شبکه الجزیره با حضور غَسان بن جَدو، ماشاءالله شمسالواعظین، محمد صادق الحسینی و انیس النقاش)، «تأثیر سخنان آیتالله خامنهای در نمازجمعه بر اوضاع جاری ایران؛ گفتگو درباره انتخابات ایران در شبکه الجزیره» (محمدعلی مهتدی و مصطفی اللباد) و «ابعاد بحران ایران، واقعیت ها و توهم ها؛ گفتگو درباره حوادث بعد از انتخابات ایران» (غسان بن جدو، سامی النصف، یاسر الزعاتره و اسکات ریتر).
جلد دوم:
در دنیای امروز، هیچ بحرانی، به ویژه مسایل سیاسی در محدوده مرزهای جغرافیایی باقی نمی ماند و هر قدرتی در این موقعیت به دنبال منفعت خود است.

همچنان که این کتاب تاکید دارد، فتنه سال 88 تنها بر مبنای یک دروغ بزرگ به عنوان تقلب شکل گرفت، تقلبی که برای اثبات آن، هیچگاه فتنهگران قانونشکن مدعی قانونگرایی و مردمسالاری، از مجاری قانونی ادعاهای خود را پیگیری نکردند و حتی دلایل مستدلی ارایه نکردند. در آن موقعیت شاهد ائتلاف نامبارک رسانههای غربی و حکومتی کشورهای عربی بودیم که علیه مردم سالاری دینی ایران قیام کرده بودند. حجم بالای نگاشته ها درباره انتخابات ایران بدون شک بیان گر جایگاه مهم و راهبردی ایران در روابط بین الملل و مناسبات منطقه است.

بخشی از معرفی کتاب عنوان می کند که بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه 88 از نگاه بیرونی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بینالمللی این فتنه فراگیر را آشکار می کند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آن ها، گزیده نظرات تحلیل گران و روزنامهنگاران آمریکایی درباره حوادث بعد از انتخابات سال 88 ایران اسلامی، در رسانه های آمریکایی گردآوری و به همت علی فتحعلی آشتیانی ترجمه است.

در این مجموعه، سه مقاله به قلم روزنامهنگاران و تحلیل گران آمریکایی که در نقد و تحلیل فتنه 88 نوشته شده و به سووالات و شبهات درباره انتخابات سال 88 در ایران پاسخ داده اند، ترجمه و منتشر شده است. یک مقاله هم از منظر شکاف طبقاتی جامعه، به حوادث پس از انتخابات توجه دارد.

«حقهای به نام تقلب» اثر «جیمز پتراس» استاد ممتاز جامعهشناسی دانشگاه بینگهمتون نیویورک، «تقلب در انتخابات ایران: ادعایی بدون سند و مدرک» نوشته «گلن کسل» و «یان کوهن» اعضای تحریریه واشنگتن پست، «تفرقه در میان ملت» به قلم علیرضا دوستدار، دانشجوی دوره دکترای مردمشناسی و مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، «آیا احمدینژاد، نتایج انتخابات سال 2009 ایران را به نفع خود دستکاری کرد؟» اثر «اریک آلن بریل» از مقالات کتاب «نگاه از بیرون؛ فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا» هستند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما