loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقشه راه اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری

ناشر موسسه انتشاراتی روزنامه ایران

گردآورنده کتاب ابراهیم زارعی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 144

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «نقشه راه اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری» در راستای تبیین مفهوم و بیان الزام ها و ارکان اقتصاد مقاومتی که مشتمل بر بیانات، رهنمودها و سیاست های امور اقتصادی رهبری است، در سه بخش و 10 فصل گردآوری شده است.

به گفته مولف، مسوولان و کارشناسان اقتصادی و پژوهشگران حوزه های اقتصاد می توانند از مطالب این اثر بهره مند شوند.

زارعی در مقدمه این کتاب می گوید: «در مناسبات منطقه ای و بین المللی جهان امروز، عنصر اقتصاد یکی از ابزارهای راهبردی و کلیدی ایجاد قدرت و امنیت ملی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه و جهان سوم می باشد. در کشور ما نیز در اسناد بالادستی نظام نظیر قانون اساسی، سند چشم انداز 20 ساله و قوانین برنامه های توسعه پنج ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور توجه ویژه ای به اقتصاد شده است.»

مولف در ادامه، این چنین بیان می کند: «حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه ای به ساماندهی اوضاع اقتصادی کشور به ویژه رفع نقاط ضعف حاکم بر اقتصاد ایران و مواجهه هوشمندانه با فشارهای اقتصادی دشمنان نظام به ویژه مقابله با تحریم های اقتصادی دول غربی داشته اند به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی، دهه چهارم انقلاب را «دهه پیشرفت و عدالت» نامیده اند و مهم ترین محورها و ارکان این دهه را موضوعات اقتصادی نظیر همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی اعلام فرموده اند. در سال 1389 نیز راهبرد «اقتصاد مقاومتی» را به عنوان راه کاری برای مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان به مسؤلین ارشد نظام ابلاغ نموده اند و همگان را به گام برداشتن در این مسیر توصیه نموده اند.»

«مفهوم، الزامات و ارکان اقتصاد مقاومتی»، «رکن اول اقتصاد مقاومتی: حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ملی»، «رکن دوم اقتصاد مقاومتی: اقتصاد بدون نفت»، «رکن سوم اقتصاد مقاومتی: مدیریت منابع ارزی»، «رکن چهارم اقتصاد مقاومتی: مردمی کردن اقتصاد»، «رکن پنجم اقتصاد مقاومتی: مدیریت و اصلاح الگوی مصرف»، «رکن ششم اقتصاد مقاومتی: صنایع دانش بنیان»، «رکن هفتم اقتصاد مقاومتی: مبارزه با فساد اقتصادی»، «رکن هشتم اقتصاد مقاومتی: خودکفایی»، «رکن نهم اقتصاد مقاومتی: مبارزه با قاچاق کالا»، «رکن دهم اقتصاد مقاومتی: جهاد اقتصادی» و «سیاست ها و رهنمودهای کلی» عناوین بخش های مختلف کتاب «نقشه راه اقتصاد مقاومتی در بیانات مقام معظم رهبری» را تشکیل می دهند.

مسئله اقتصاد مهم است؛ اقتصاد مقاومتی مهم است. البته اقتصاد مقاومتی الزاماتی دارد. مردمی کردن اقتصاد جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است. این سیاست های اصل 44 که اعلام شده، می تواند یک تحول به وجود بیاورد؛ و این کار باید انجام بگیرد. البته کارهایی انجام گرفته و تلاشهای بیشتری باید بشود. بخش خصوصی را باید توانمند کرد. هم به فعالیت اقتصادی تشویق بشوند، هم سیستم بانکی کشور، دستگاه های دولتی کشور و دستگاه هایی که می توانند کمک کنند مثل قوه مقننه و قوه قضائیه کمک کنند که مردم وارد میدان اقتصاد شوند. مصرف گرایی، جامعه را از پای در می آورد. جامعه ای که مصرف آن از تولیدش بیشتر باشد، در میدان های مختلف شکست خواهد خورد. ما باید عادت کنیم مصرف خود را تعدیل و کم کنیم و از زیادی ها بزنیم. جوانان اجتماعات خانوادگی تشکیل دهند و کمک های افراد خانواده را جمع کنند و در درجه اول به مصرف فقرا و نادارهای همان خانواده و فامیل برسانند و اگر نیازی نبود، به فقرای دیگر رسیدگی کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما