loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز

ناشر دانش و اندیشه معاصر

نویسنده حمیدرضا شاکرین

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 339

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب که با همکاری شورای علمی گروه فلسفه «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» منتشر شده است، به بازپژوهی و بازنگری تحلیلی آرای فلاسفه دین غربی در زمینه اثبات وجود خدا، تبیین براهین اثبات خدا به زبان زمان و پاسخ گویی به شبهات القایی در قلمرو براهین اثبات خدا می پردازد.
آنچه این اثر پژوهشی را با سایر آثار منتشره در این حوزه متفاوت می سازد، انعکاس ضعف فلسفی در جهان غرب در عرضه براهین اثبات خدا، معرفی گنجینه عظیم حکمت و معارف اسلامی و نشان دادن توان بالای فلسفه اسلامی در رویارویی با چالش های جدید خداشناسی است.
حجت الاسلام والمسلمین «حمیدرضا شاکرین»، هدف خود را از ارائه این اثر پژوهشی، نقد شبهه اثبات ناپذیری وجود خدا، عنوان کرده و تأکید می کند که این کتاب برخی پربسامدترین براهین وجود خدا را همراه با اشکالات و پرسش های فراروی آن ها در ترازوی خرد سنجیده، وزن و اعتبار این براهین را برای حقیقت جویان روشن ساخته است.

در این کتاب مهم ترین اشکالات و شبهاتی که از زمان هیوم تا عصر حاضر توسط فیلسوفان غربی، اعم از خداباور، ملحد و یا شکاک در الاهیات مطرح گردیده، مورد بررسی قرار می گیرد و در این میان توجه ویژه ای به اشکالات جان هاسپرز، استاد معاصر فلسفه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی وجود دارد.
کتاب «براهین اثبات وجود خدا در نقدی بر شبهات جان هاسپرز» در پنج فصل کلی با عناوین خدا و اثبات پذیری، برهان تجربه دینی، برهان علیت، برهان وجوب و امکان، برهان نظم تنظیم شده است که در فصل های سوم تا پنجم ابتدا هر برهان تعریف شده و اشکالات و شبهات درباره آن برهان مطرح و پاسخ داده می شود.

در مقدمه این کتاب با اشاره به جریان فلسفه های الحادی یا شکاک در الاهیات و تلاش های خداباوران و دین گرایان در مقابل آن ها آمده است: «دو عامل اساسی مانع از آن شده است که خداباوران با پیروزی قاطع و چشم گیری در عرصه نظر و استدلال، بر انگیزه های خداگریز فایق آیند: یکی ضعف فلسفی جهان غرب و دیگری وجود انگاره های خردستیزی؛ در مقابل، جهان اسلام از وضعیت بهتری برخوردار است. از طرفی توحید ناب و خردپذیری آموزه های اسلامی و از دیگر سو، عمق دقت و گستردگی مباحث مربوط به الاهیات، توان بالایی در رویارویی با چالش های جدید فراهم آورده است.»

کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است:
فصل اول: خدا و اثبات پذیری
فصل دوم: برهان تجربه دینی
فصل سوم: برهان علیت
فصل چهارم: برهان وجوب و امکان
فصل پنجم: برهان نظم

در پایان این کتاب نیز، ارایه کتاب نامه به سه زبان و فهرست مقالات و اعلام امکان هر نوع جست وجویی را برای مخاطبان و سایر پژوهشگران فراهم آورده است.

در بخش خدا و اثبات پذیری که بخش نخست است آمده:
تلاش فکری و عقلانی در باب شناخت و اثبات وجود خدا سابقه ای دیرینه و عمری به درازای حیات فکری و عقلانی بشر دارد. در عین حال این تلاش و تکاپو با پرسش های چندی موجه است: آیا اثبات و باورداشت وجود خدا نیازمند استدلال است؟ این همه تکاپوی عقلانی بر سر اثبات وجود خدا چه سودی در پی دارد؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما