loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ملیتا: سفرنامه ی مصور لبنان

5 (1)

ناشر دانشیاران ایران

نویسنده احمد قدیری ابیانه

تعداد صفحات : 160

هم اکنون غیرقابل سفارش!

خاورمیانه مرکز جهان است و لبنان قلب خاورمیانه و محل برخورد شرق و غرب. خبرگزاری معتبری نیست که دفتری در بیروت تأسیس نکرده باشد و کشوری یافت نمی شود که داعیه دار قدرت باشد و جای پایی در لبنان نداشته باشد. از این روست که لبنان کمتر روی آرامش به خود دیده است و انتقام هر کس از هر کس در لبنان گرفته می شود. در این میان فارغ از تقسیم بندی های متعدد طایفه ای و دینی، یک خط کشی سیاسی کلی در لبنان نیز وجود دارد: هشت و چهارده مارس. جناح چهارده مارس متشکل از احزاب و افراد مخالف جریان مقاومت به پشتوانه ی ائتلاف غربی و عربی است، درحالی که جناح هشت مارس مدافع محور مقاومت (ایران و سوریه) می باشد. در میان این شطرنج هفت رنگ، حزب الله، یعنی گروهی که از سوی سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نفوذ ناپذیر ترین سازمان نظامی اطلاعاتی جهان برآورد شده، دست برتر را در لبنان دارد و این یعنی ایران نقش اول را در مرکز جهان بازی می کند.

حزب الله دست بلند ایران در مرکز جهان است و سپر تدافعی ما در مقابل اسرائیل و آمریکا. از این روست که در سال 2006 (1385) لبنان قربانی پروژه ی خطرناک "خاورمیانه ی بزرگ" شد که چیزی نبود جز طرح تجزیه و تصرف خاورمیانه و همه می دانند که اگر حزب الله پیروز میدان نبرد با اسرائیل نمی بود سال ها پیش نوبت ایران رسیده بود.

اگر امروز صاحب نظران، ایران را قدرت اول خاورمیانه می دانند و به اذعان دوست و دشمن کلید بسیاری از مسائل منطقه در دستان ایران است، دلیلی ندارد جز همراهی و همصدایی مقاومت اسلامی لبنان با ام القرای جهان اسلام. همچنان که حسنین هیکل، روزنامه نگار شهیر مصری، به درستی به این مهم اشاره داشته و گفته است: «ایرانی ها دو بار به مدیترانه آمدند. بار اول در دوره ی هخامنشیان و با زور اسلحه و قوای نظامی؛ آن بار دوام زیادی نیاوردند، چرا که فقط سرزمین ها را تسخیر کرده بودند؛ و بار دوم در دوران انقلاب اسلامی، این دفعه اما ماندگارند زیرا بر دل ها حکومت می کنند».

کتاب پیش رو سفرنامه ای است از عزیمتی گروهی و پنج روزه در تابستان 89 به ویترین جهان با هدف آشنایی بیشتر با مقاومت اسلامی لبنان که سعی شده با همنشین کردن متن با تصاویر _که حدود نیمی از آن به همسفران تعلق دارد_ علاوه بر ارائه ی اطلاعات بصری به خواننده، وی را همراه و همسفر خود ساخته، به موازات آن با مراجعه به منابع معتبر مکتوب و افراد موثق، اطلاعات دقیق، صحیح و بعضاً بکری به مخاطب عرضه شود.

از این روی در میان تمام کتب مورد مراجعه _که اغلب کتب موجود در بازار را در بر می گرفت_ تنها از پنج کتاب دسته اول برای تکمیل اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است:

حزب الله لبنان؛ خط مشی، گذشته و آینده ی آن- شیخ نعیم قاسم- انتشارات اطلاعات

ساختار سیاسی اجتماعی لبنان؛ و تأثیر آن بر پیدایش جنبش اَمل- سید علی حق شناس کمیاب- انتشارات سنا

سید عزیز؛ زندگی نامه ی خود گفته ی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن نصر الله- حمید داوود آبادی- نشر یا زهرا

لبنان- شهید دکتر مصطفی چمران- بنیاد شهید چمران

لبنان- وزارت سیاحت و جهانگردی- العربیه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما