loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نصر، سنت، تجدد: بررسی زندگی و افکار سید حسین نصر

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 16164 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

کتاب نصر، سنت، تجدد: بررسی زندگی و افکار سید حسین نصر، نوشته عبدالله محمدی است و در انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

فصل اول به معرفی زندگی نامه و شخصیت سید حسین نصر و سپس معرفی اجمالی آثار وی و در نهایت به معرفی هندسه ی معرفتی او پرداخته است. سنت گرائی، وحدت متعالی ادیان، پلوزالیزم دینی، سلطنت دینی، علم و هنر قدسی، مخالفت با روشن فکری و مدرنیته و گرایش به تصوف را می توان مهم ترین اضلاع منظومه ی فکری وی دانست که در این بخش به معرفی اجمالی آن ها و در ادامه ی کتاب به تبیین و بررسی هر یک پرداخته شده است.

آیا می توان دین حق را متکثر دانست و هریک از ادیان (از الهی و بشری) همه را تجلی ای از واقعیتی متعالی دانست؟ این پرسش مسأله ی فصل دوم کتاب است که با بررسی دیدگاه های وی در زمینه ی حکمت خالده و نظریه ی وحدت متعالی ادیان، ابتدا پاسخ این سوال از منظر نصر داده شده و سپس به بررسی و نقد دیدگاه وی در این زمینه پرداخته می شود.

سید حسین نصر به تبع از رنه گنون و دیگر سنت گرایان از منتقدان جدی مدرنیته است که در فصل سوم نقدهای وی بر مدرنیته سپس ذیل عناوین «علم قدسی»، «وحی» و «روشن فکری» تبیین شده و به بررسی آن ها پرداخته می شود. بخش پایانی این فصل هم مشتمل نظریه ی «سیطره ی منِ مجازی» است که نظریه پرداز متفکرش با تبیین این نگرش، روشن می سازد که اساساً رویکرد نصر در نقد مدرنیته و تمدن غربی اشتباه بوده و او در این زمینه دچار «خود دیگرانگاری» شده است.

بخش دیگری از منظومه ی فکری سید حسین نصر، گرایش شدید وی به عرفان و بخصوص «تصوف» است که این موضوع، در بخش های دیگر اندیشه ی او تأثیر کلیدی دارد. در فصل چهارم دیدگاه های وی در این زمینه تبیین شده و سپس با شاخصه های عرفان ناب شیعی مقایسه می گردد و به نقد کشیده می شود.

نظریه ی «سلطنت دینی» را می توان فلسفه ی سیاسی نصر دانست که در فصل پایانی کتاب به تبیین آن و نقد درون گفتمانی اش پرداخته شده است. در این فصل روشن می شود که از قضا فلسفه ی سیاسی او با دیگر اضلاع فکری اش سنخیت ندارد و نصر در این عرصه به مشکل اساسی تری دچار شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

Ermia

کتاب خیلی خوبی بود... استفاده کردم. ممنون از آقای محمدی

26 شهریور 1395

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما