loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اندیشه مندان ایران و اسلام 4: طلوع فلسفه اشراق (مروری بر زندگی و آثار شیخ شهاب الدین سهروردی)

ناشر همشهری

نویسنده عزیزالله افشار کرمانی

تعداد صفحات : 156

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

آنچه تحت عنوان طلوع فلسفه اشراق به زیور طبع آراسته شده است نگاهی دارد به زندگی و آثار حکیم شیخ شهابالدین سهرودی که برای نسل جوان به رشته تحریر درآمده است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم:
علوم و معارف بخشی از ثروت بشریت در طول تاریخ است. خداوند بزرگ در راستای کمال انسان با وحی و الهام انسان را مدد داد تا روشنایی وحی بر نور عقل و فطرت وی بیفزاید. آدمیان که با تجربه و تفکّر جهان خود را میساختند با امدادهای وحی و الهام به دنیای خود رنگ الهی بخشیدند. انسان از محدوده عالم جسم فراتر رفت و به زندگی خود مقصدی ابدی بخشید. پیامبران الهی حکمت و معرفت معنوی را بر میراث بشر افزودند و دیده عقل و تجربه و عواطف بشر را رنگ خدایی بخشیدند. آنگاه که بشر در افت و خیز تاریخ زندگی خود به آستانه ابدیت نزدیک شد و قدرت انتخاب و تفکّر پیدا کرد پیامبران الهی که از عالم باطن این جهان هدایت میشوند افقهای تازهای بر عقل و اختیار بشر گشودند. عقل میل به کشف رازهای باطن این جهان کرد و آدمیان در انتخاب میان لذّت و حقیقت، حقیقت را برگزیدند. چنین بود که پیامبران الهی اولین سالکان راه باطن و حقیقت شدند، از غیب خوانده شدند و به غیب دعوت کردند و آدمیان را از محصور شدن در زندان جسم و زندگی فردی نجات دادند و وی را به خدا خواندند. و چنین بود که حکمت و دیانت همسرشت و همسرنوشت شدند و حکیمان بزرگ از سقراط و افلاطون گرفته تا شیخاشراق و ملاصدرا دعوت به حقیقت را با دعوت به تعالی و کمال یکی یافتند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما