loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان سرخ پوستی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این نوشتار یکی از عرفان های نوظهور که به تازگی به کشور ایران هم راه یافته و طرفدارانی نیز پیدا کرده است موسوم به «عرفان سرخ پوستی» مورد شناسایی و نقد قرار گرفته است. نویسنده ابتدا به معرفی بنیانگذار این آیین به نام کارلوس کاستاندا و تفکرات وی که مبتنی بر نوعی سحر و جادو است پرداخته سپس مبانی فکری و اعتقادی مبتنی بر عرفان سرخ پوستی را مطرح و مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. نویسنده ایده های اصلی شکل دهنده عرفان سرخ پوستی یعنی میدان های انرژی، پیوندگاه، محو گذشته شخصی و تقدس طبیعت را مطرح کرده و به نقد هر یک از این ایده ها که تکیه بر قدرت جادویی انسان دارد پرداخته است.

در صفحه 69 کتاب میخوانیم:

ویژگی های ادیان ابتدایی

رواج عرفان های طبیعت گرا، به مثابه افول به سمت ادیان ابتدایی یا ذهن ابتدایی انسان عارف است. بازگشت به باورهای دینی ـ عرفانی ماقبل تاریخ، می تواند نشانگر ایجاد بحران معنویت و یا کوشش انسان برای یافتن راه نجات در برهوت لاادری گری معاصر باشد.
از نظر پژوهشگران علوم انسانی، نخستین نشانه های موجود از دین، گرایش به پرستش طبیعت است. نمونه هایی از این گرایش هم اکنون در مناطق دورافتاده جهان، میان انسان های ابتدایی مشاهده می شود. در این گرایش به منظور رام کردن نیروهای طبیعت، باید از این نیروها تجلیل کرد و از آن ها درخواست لطف و احساس داشت. انسان های ابتدایی عصر ما، مراسمی دینی دارند که در آن لباس های عجیب و غریب می پوشند. ماسک به صورت می زنند و به حرکات موزونی مشغول می شوند و ضمن آن از نیروهای طبیعت کمک می خواهند. برای مثال به ابری می گویند ببارد و به رودخانه می گویند به گونه ای مناسب و به دور از طغیان و طوفان، آن را سیراب کند، و به زمین می گویند برویاند، و از مزارع و درختان می خواهند که محصول بهتر و بیشتری بدهد و مانند اینها!
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما