loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

در آستانه تازه شدن: صد رباعی امروز

ناشر سپیده باوران

گردآورنده کتاب سید علی میرافضلی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 102

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 17042 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
3,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب یک تا پنج نمونه رباعی از شاعرانی چون بیژن ارژن، قیصر امین پور، منصور اوجی، ساعد باقری، سعید بیاباکی، شاپور پساوند، محمدرضا ترکی، زهیر توکلی، خلیل جوادی، مریم حقیقت، علیرضا دهرویه، ایرج زبردست، هادی سعیدی کیاسری، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیروس شمیسا، جلیل صفربیگی، عمران صلاحی، میلاد عرفان پور، ایرج قنبری، غلام رضا کافی، حدیث لزرغلامی، منصور نیکوگفتار و سلمان هراتی آمده است.

گردآور اشعار در یادداشت آغازین کتاب با تاکید بر اقبال به شعر کوتاه در دهه 80، درباره دلایل این امر آورده است: «کم حوصلگی شاعران و مخاطبان و بی رونقی بازار شعر (به طور عام)، شتاب زدگی و کمبود فرصت انسان امروز برای زیستن و همساز شدن او با ابزارهای نوین ارتباطی از جمله دلایلی است که در آن باید ارسال پیام در حجمی فشرده و زمانی کوتاه صورت بگیرد.»

وی در ادامه این یادداشت به چگونگی تدوین و گردآوری این مجموعه اشاره کرده و گفته است: «در این اثر رباعیات شاعران دهه 60 تا 80 (30 سال اخیر) بررسی و گزینش شد. همچنین در مقدمه به تناسب حجم در خور چنین کتابی، به صورت خلاصه وضعیت رباعی در این سه دهه بررسی، تحلیل و گزارش شده است.»

تهیه کننده کتاب در بخش «نگاهی به کارنامه رباعی امروز» اشاره ای به چگونگی شکل گیری قالب رباعی و سیر آن در عمر هزارساله اش تا زمان معاصر داشته و آورده است: از اواسط دهه 70 نسل جدیدی از شاعران رباعی گوی به عرصه آمدند که نویدبخش حرکتی تازه در زمینه رباعی بود... حرکتی که در اواسط دهه 70 به منظور احیای دوباره رباعی آغاز شد، در دهه 80 با قوت تمام ادامه یافت و اکنون به جریان بالنده ای تبدیل شده است.

طبق دیدگاه وی در دهه 80 علاوه بر سه چهره شاخص دهه پیش، یعنی بیژن ارژن، ایرج زبردست و جلیل صفربیگی، چهره های جدیدی وارد عرصه رباعی شده اند که از میان آن ها میلاد عرفان پور، هادی فردوسی، محمد قائدی، زهیر توکلی، امید مهدی نژاد، علیرضا دهرویه، محمدرضا مختارنژاد، عباس صادقی زرینی، مصطفی حسن زاده و اصغر عظیمی مهر از بقیه شاخص ترند.

همچنین از دیدگاه وی نگاه انتقادی به رویدادهای اجتماعی، اعتراض به وضع موجود، حضور جدی طنز در این جریان، نوآوری در الفاظ و معنای و ایجاد تصاویر و شبکه های ارتباطی جدید از موضوعات قابل توجه در رباعی امروز و یکی از آفات آن فیلسوف مآبی غیرضروری است که جا را بر اندیشه تنگ کرده است.

رباعی علی مظفر از این کتاب:
ما را ز دل خویش چه غافل کردند
فهمیدن عشق را چه مشکل کردند
انگار کسی به فکر ماهی ها نیست
سهراب! بیا که آب را گل کردند

یک نمونه رباعی از عمران صلاحی که در این کتاب آمده است:
«این راه چه ماه می تواند باشد
هر گوشه پناه می تواند باشد
از مقصدمان سوال کردم، گفتی:
مقصد خود راه می تواند باشد»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما