loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

منشور پاکی و خدمتگزاری: حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی

ناشر پیام آزادگان

نویسنده عبدالمجید رحمانیان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 1192

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب در چهار فصل به بررسی خاطرات و زندگی حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی درزمان اسارت و در اردوگاه های عراق می پردازد، فصل اول این کتاب به بیان خاطرات سیدآزادگان در اردوگاه موصل چهار، فصل دوم اردوگاه موصل دو، فصل سوم اردوگاه تکریتپنج و فصل چهارم اردوگاه تکریت 17 مجموعه خاطراتی است که عبدالمجید رحمانیان به گردآوری و تدوین آن ها در این کتاب همت گمارده است.
این کتاب، از آنجا که به همت یکی از آزادگان و هم بندان مرحوم ابوترابی تدوین شده است، یکی از کامل ترین مجموعه هایی است که تا کنون از سیره حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر ابوترابی منتشر گردیده است، پیش از این نیز کتاب هایی در خصوص تبیین وجوه شخصیتی سید آزادگان منتشر شده بود که به جامعیت »منشور پاکی و خدمتگزاری«نبوده است. تدوینگر این کتاب بیش از هشت سال از عمر خود را در اردوگاه های عراق سپری کرده و در این مدت در برخی از اردوگاه ها همراه و هم بند سیدآزادگان بوده است.
در فصل چهارم این کتاب که به بیان منش شخصیتی سیدآزادگان در اردوگاه تکریت 17

می پردازد می خوانیم:
«وقتی عده ای از جاسوسان یا اشخاص ضعیف النفس و کسانی که با چشم داشت هایی به منافقین پیوسته بودند و سرانجام از آن جا هم رانده شده بودند را به اردوگاه 17 آوردند، چاره ای ندیدند جز این که در آسایشگاه شماره شش مستقرشان سازند. بی شک،اگر آن رهبر مهربان نبود، آن ها جایی برای در اردوگاه نداشتند و امانی برایشان نبود. اما او ایثارگرانه و به امید هدایتشان، آن ها را پذیرفت و سرکشی و چموشی شان را رام کرد و در خدمت جمع به کارشان گرفت. به تدریج، اردوگاه نظم و نسق یافت ورفتارهای جمعی متعادل گشت. سیاست جذب دشمن کارساز شد و سربازان عراقی، به سوی اخلاق کریمانه سید متمایل شدند. کم کم آن ها امکاناتی در اختیار اسراء گذاشتند. در آن باغچه های کوچک، کشت و زرع رواج یافت. سیداجازه داشت هر از مدتی، به آسایشگاه های دیگر نیز سر بزند یا به قاطع [بلوک، بخش]دیگر برود یا شبی را در آسایشگاهی دیگر بگذارند...»
مسئله مهم دیگری که در تدوین و نگارش این کتاب به آن توجه کرد، روند نگهداری و انتقال اسنادی است که اسرای ایرانی در زمان اسارت در اردوگاه های عراق از سخنان و سیره مرحوم ابوترابی جمع آوری کرده و پس از آزادی به کشور انتقال داده بودند، بسیاری از سخنان سید آزادگان در زمان اسارت در اردوگاه های عراق بر روی کاغذ سیگار نوشته می شد و انتقال این اسناد دست نویس در زمان آزادی به کشور فرآیند بسیار سختی داشت، نکته دیگر قابل تامل در نگارش و تدوین این کتاب، رویکرد مستندنگاری نگارنده و تدوین گر کتاب «منشور پاکی و خدمتگزاری» است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما