loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد سیزدهم

جلد نهم از بخش فلسفه: مقالات فلسفی، مساله شناخت، نقدی بر مارکسیسم

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 937

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر جلد سیزدهم- و جلد نهم و آخرین جلد از بخش فلسفه- «مجموعه آثار» استاد شهید آیة اللّه مطهری است که شامل سه بخش است: «مقالات فلسفی»، «مسأله شناخت» و «نقدی بر مارکسیسم».

در بخش اول، غیر از مقالات «اصالت روح»، «قرآن و مسأله حیات»، «توحید و تکامل» و «پرسشهای فلسفی ابو ریحان از بو علی» بقیه مقالات پس از شهادت استاد منتشر شده و از مقالات اخیر مقاله «اصل تضاد در فلسفه اسلامی» ترکیبی است از چند سخنرانی و یک مقاله استاد در این زمینه که البته به رؤیت ایشان رسیده بود و اصلاحات و اضافاتی بر آن معمول داشته بودند و پس از شهادت استاد، با یک بازبینی که توسط برخی شاگردان ایشان انجام شد به چاپ رسید؛ و سایر مقالات نوشته هایی نسبتا مدوّن از استاد بوده که پس از شهادت ایشان از میان یادداشت هایشان انتخاب و چاپ شده است. البته همه مقالات این بخش، فلسفی محض نیست، برخی از آنها جنبه های دیگر نیز دارد.

بخش دوم، مجموعه ده سخنرانی استاد شهید درباره «مسأله شناخت» است که در محرم 1398 برابر با آذر 1356 در «کانون توحید» تهران و در جمعی که اغلب دانشجو بوده اند ایراد شده و پس از شهادت استاد تنظیم و منتشر شده است.

بخش سوم (نقدی بر مارکسیسم) فراهم آمده از حدود چهل و پنج جلسه بحث درباره فلسفه مارکسیسم است که در سالهای 1355 و 1356 هجری شمسی در شهر مقدس قم و در یک جمع خصوصی از طلاب ایراد شده است.
این بحثها شامل دو قسمت است: قسمت اول، سیری است در فلسفه مارکسیسم که بر اساس کتاب مارکس و مارکسیسم (نوشته آندره پییتر، ترجمه شجاع الدین ضیائیان، از انتشارات دانشگاه تهران) انجام شده است.
در این قسمت نقد و بررسی فلسفه مارکسیسم مورد نظر نبوده بلکه تنها آشنا شدن با دیدگاههای فلسفه مارکسیسم مورد توجه بوده است؛ با این حال گاهی نیز به نقد و بررسی اجمالی نظریات مارکسیسم پرداخته شده است.
در این قسمت، سیر بحث مطابق فصل بندی کتاب مارکس و مارکسیسم پیش رفته است و البته همه بخشهای فصول کتاب مذکور مورد بررسی قرار نگرفته، بلکه بخشهایی انتخاب شده است. این قسمت تا صفحه 670 را شامل میشود. قسمت دوم مشتمل بر نقد و بررسی مسائل گوناگون مارکسیسم و بیان اختلاف نظرهای اسلام و مارکسیسم درباره این مسائل است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما