loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد شانزدهم

جلد اول از بخش سیره معصومین علیهم السلام

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 687

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

جلد شانزدهم (و جلد اول از بخش سیره معصومین) «مجموعه آثار» استاد شهید آیة ... مطهری مشتمل است بر بخشهای سیری در سیره نبوی، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، سیری در نهج البلاغه، مشکلات علی علیه السلام و صلح امام حسن علیه السلام.
«سیری در سیره نبوی» دیباچه ای دارد و مقدمه ای و ضمیمه ای.
دیباچه شامل دو مقاله است تحت عنوانهای «دعوتهای سه بعدی» و «موج اسلامی» که در اصل مقدمه های جلدهای اول و دوم کتاب محمد صلی الله علیه و آله خاتم پیامبران بوده است و این کتاب مجموعه مقالاتی است از چند تن از نویسندگان اسلامی و در سال 1346 هجری شمسی برابر با 1400 هجری قمری به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن هجرت از سوی مؤسسه حسینیه ارشاد منتشر شده است.

مقدمه این بخش بحثی است کوتاه درباره این فکر که «ما قادر به پیروی از اولیاء دین نیستیم» و استاد شهید قبل از ورود به بحث «سیره نبوی» آن را مطرح کرده اند. توضیح اینکه عنوان اولیه این بحث «منابع شناخت از نظر اسلام» بوده است که استاد پس از برشمردن چند منبع، سیره اولیاء دین را به عنوان یکی از منابع شناخت از نظر اسلام معرفی نموده و از آنجا وارد بحث «سیره نبوی» شده اند.

ضمیمه این بخش را یک سخنرانی و ترجمه صد سخن از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تشکیل میدهد. آن سخنرانی تاریخچهای است از زندگانی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و نیز تحلیل سخنانی چند از آن بزرگوار که در هفدهم ربیع الاول مصادف با زادروز پیامبر صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام و در حدود سال 1348 هجری شمسی در حسینیه ارشاد ایراد شده است؛ و آن صد سخن توضیحی دارد که در همین بخش ذکر شده است.

قسمت اصلی این بخش مجموع هشت سخنرانی استاد شهید تحت عنوان «سیره نبوی» است که در ایام فاطمیه سال 1396 هجری قمری مطابق با فروردین 1354 هجری شمسی در مسجد جامع بازار تهران ایراد شده است و بعد از شهادت استاد، پس از استخراج از نوار و اصلاح اندک عبارات توسط «شورای نظارت» منتشر گردیده است.

جاذبه و دافعه علی علیه السلام بخش دوم این کتاب را تشکیل میدهد که توضیحات لازم در مقدمه آن به قلم استاد شهید آمده است. همینطور است بخش سوم این کتاب، سیری در نهج البلاغه.

بخش چهارم، یک سخنرانی استاد تحت عنوان «مشکلات علی علیه السلام» است که در تاریخ 30/ 8/ 49 مطابق با 21 رمضان 1390 در حسینیه ارشاد القاء شده است و حاوی تحلیل عمیقی است درباره مشکلات علی علیه السلام خصوصاً مشکل اساسی آن حضرت یعنی خوارج.

«صلح امام حسن» بخش پنجم این مجلد از مجموعه آثار استاد شهید را تشکیل میدهد که شامل دو سخنرانی آن متفکر فرزانه تحت همین عنوان در بهار سال 1350 هجری شمسی در انجمن اسلامی پزشکان میباشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما