loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد بیستم

جلد دوم از بخش فقه و حقوق

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 596

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این مجلد از «مجموعه آثار» جلد دوم از بخش فقه و حقوق را تشکیل میدهد و مشتمل بر فصلهایی است.
فصل اول را جلد سوم کتاب کلیات علوم اسلامی تشکیل میدهد که دارای دو بخش «اصول فقه» و «فقه» میباشد و در اصل بخشی از جزوههای درسی آن متفکر شهید در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بوده است که بعد از شهادت ایشان به چاپ رسیده است.

فصل دوم، مقالهای است تحت عنوان «الهامی از شیخ الطائفه». این مقاله، تدوین و تفصیل یافته سخنرانی استاد است در کنگره هزاره شیخ طوسی که از تاریخ 28 اسفند 1348 تا 3 فروردین 1349 در دانشگاه مشهد برگزار شد و در زمان حیات ایشان در کتاب هزاره شیخ طوسی که مجموع کنفرانسهای ایراد شده در آن کنگره است به چاپ رسید.

فصل سوم مقالهای است با عنوان «مزایا و خدمات مرحوم آیت اللَّه بروجردی» که در سال 1340 پس از فوت آن مرحوم توسط استاد شهید نگارش یافته و در کتاب مرجعیت و روحانیت- که مجموعه مقالاتی است از چند نویسنده- منتشر شد.

فصل چهارم را یک سخنرانی استاد تحت عنوان «اصل اجتهاد در اسلام» تشکیل میدهد که در کتاب ده گفتار در زمان حیات آن عزیز به چاپ رسید.
این سخنرانی در اول اردیبهشت سال 1340، سه هفته بعد از فوت مرحوم آیت اللَّه بروجردی ایراد شده است.

فصل پنجم مشتمل است بر یک سخنرانی در موضوع «امر به معروف و نهی از منکر» که در تاریخ دوم دی ماه 1339 ایراد شده و در زمان حیات آن شهید در کتاب ده گفتار متنشر گردیده است.

فصل ششم را مباحث «جهاد» تشکیل میدهد. این مباحث حاصل چهار جلسه سخنرانی آیت اللَّه مطهری در سال 1350 در مسجد الجواد (تهران) است که بهطور هفتگی ایراد شده است. متن این سخنرانیها در اختیار استاد قرار میگیرد و ایشان اصلاحات و اضافات اندکی بر آن معمول میدارند و پس از شهادت آن فرزانه به صورت جزوهای منتشر گردید.

فصل هفتم مباحثی درباره «مسئله ربا و بانک» است که در سال 1354 در سلسله جلساتی که در انجمن اسلامی پزشکان برقرار بوده ایراد شده است. در آن جلسات، قبل از استاد مطهری، به ترتیب آقایان مهندس اکبر طاهری، مهندس بازرگان و شهید دکتر بهشتی در این موضوع سخن گفتهاند. لذا استاد شهید ضمن بیانات خود، اشاراتی به نظریات آنها دارد. در ضمن سخنان استاد، از برخی حضار جلسه نیز نام برده میشود. به دلیل عدم ضرورت، از ذکر اسامی آنها خودداری شد.
فصل هشتم مباحثی است درباره «مسئله بیمه». این مباحث مجموع سخنرانیهایی است که در سال 1352 در انجمن اسلامی پزشکان انجام شده است.

فصل آخر این مجموعه را کتاب نظری به نظام اقتصادی اسلام تشکیل میدهد. این کتاب مشتمل بر یادداشتهای آن متفکر شهید تحت همین عنوان است. بدیهی است که سایر یادداشتهای اقتصادی آن عزیز که در ترتیب الفبایی قرار دارند در سلسله کتابهای یادداشتهای استاد مطهری در جای خود منتشر شده و خواهند شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما