loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار استاد شهید مطهری - جلد بیست و دوم

جلد اول از بخش اخلاق و عرفان: حکمت عملی، حکمتها و اندرزها، فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت در اسلام

ناشر صدرا

نویسنده مرتضی مطهری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 1000

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر جلد بیست و دوم- و جلد اول از بخش اخلاق و عرفان- مجموعه آثار استاد شهید مطهری و مشتمل بر چهار بخش است. بخش اول، حکمت عملی نام دارد و قسمتی از مباحث استاد در کتاب کلیات علوم اسلامی است که در اصل، جزوات درسی ایشان به قلم خودشان در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران بوده و بعد از شهادت استاد توسط «شورای نظارت» به چاپ رسید.

بخش دوم حکمتها و اندرزها نام دارد که مجموعهای است مشتمل بر مقالاتی کوتاه از شهید آیت اللَّه مطهری در سالهای 1339 تا 1341 هجری شمسی برای یک برنامه عمومی آشنایی با فرهنگ اسلامی که به صورت گفتار و خطابه ایراد میشد. عنوان «حکمتها و اندرزها» از «شورای نظارت» است.
مطالعه این بخش در آشنایی با راه و رسم صحیح زندگی و درک درست از مفاهیم اسلامی و نیز تهذیب و پالایش نفس تأثیر خواهد داشت و برای عارف و عامی سودمند و فرحزاست.

فلسفه اخلاق بخش سوم این مجلد از مجموعه آثار استاد را تشکیل میدهد و مشتمل بر سیزده سخنرانی است که در دو قسمت تنظیم شده است.
قسمت اول که بخش اعظم این مبحث را تشکیل میدهد بحثهای مسجد ارک تهران است که طی ده جلسه در سال 1351 هجری شمسی مقارن با ماه محرم ایراد شده است. در این مبحث علاوه بر فلسفه اخلاق، درباره اخلاق اسلامی نیز بحث شده است. در قسمت دوم سه سخنرانی استاد قرار گرفته که در زمانها و مکانهای مختلف انجام شدهاند. سخنرانی اول (معیار فعل اخلاقی) در اواخر حیات استاد و در جمع طلاب علوم دینی در قم ایراد شده است. در سخنرانی دوم درباره اخلاق کمونیستی و مکتب اخلاقی راسل بحث شده. تاریخ دقیق آن مشخص نیست ولی آنچه مسلّم است مربوط به اواخر حیات مبارک آن متفکر شهید است. و سخنرانی سوم (مسئله خودی در اخلاق) در حدود سال 1339 هجری شمسی در دانشسرای عالی تهران ایراد شده است. نوار این سخنرانی در دست نیست و تنظیم آن روی متنی که در همان زمان از نوار استخراج شده و در اختیار استاد قرار گرفته صورت پذیرفته است.
استاد شهید یادداشتهای نسبتاً زیادی درباره فلسفه اخلاق و اخلاق اسلامی دارند که در مجموعه یادداشتهای استاد مطهری به چاپ خواهد رسید.

بخش چهارم و آخرین بخش مجموعه آثار 22 را تعلیم و تربیت در اسلام تشکیل میدهد که خود مشتمل بر دو بخش است.
بخش اول، سخنرانیهایی است در جمع دبیران تعلیمات دینی، و بخش دوم بحثهایی است که در انجمن اسلامی پزشکان تحت عنوان «تربیت اسلامی» ایراد شده است، و تاریخ هردو به سالهای 1351 و 1352 باز میگردد. نوارهای بخش اول- به استثنای جلسه نهم که از مباحث بخش دوم بوده و به سبب تناسب موضوعی در این محل قرار داده شده است- و نیز نوارهای گفتارهای اول و آخر بخش دوم در دست نیست و تنظیم آنها روی متنی که در همان زمان از نوار استخراج گردیده و در اختیار استاد قرار گرفته انجام شده است. همچنین چنانکه از متن گفتار سوم ازبخش اول و گفتارهای اول و سوم از بخش دوم برمیآید، قبل از هریک از این گفتارها، گفتار یا گفتارهایی بوده است که اکنون نوار یا متن آنها در دست نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما