loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایران متحول - غرب جدید

از سری کتاب های و انتم الاعلون

4.5 (2)

ناشر آرما

نویسنده جمعی از نویسندگان

گردآورنده کتاب بنیاد فرهنگی تاریخی خانه مشروطیت اصفهان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 188

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب “ایران متحول، غرب جدید” جدیدترین عنوان از مجموعه مطالعاتی «و انتم الاعلون» است که با هدف رجوع و بازنگری دوباره به تاریخ، منتشر شده است.

“ایران متحول، غرب جدید” عنوان سلسله نشست های علمی- فرهنگی بود که از سال 1389 تا 1390 با حضور اساتید و نخبگان برجسته علوم انسانی همچون دکتر داوری اردکانی، دکتر مجتهدی، دکتر حدادعادل، دکتر موسی نجفی، دکتر فتح اللهی، دکتر آیت اللهی، دکتر موسی فقیه حقانی، آیت الله کعبی نسب و…در خانه مشروطیت اصفهان برگزار می شد.

پس از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه رویکرد جدیدی پیدا شد که در درک مسائل تاریخی اثرگذار بوده است و از این رو نظریه پردازان و دانشمندان علوم انسانی از منظرهای مختلف این تحول را بررسی و گاه بر اساس همین رویکرد با زاویه ای جدید حوادث تاریخی را بازبینی کرده اند.

مجموعه جلسات “ایران متحول، غرب جدید” با رویکرد مذکور و حول محور ایران متحول، غرب جدید تلاش داشت تا رجوعی دوباره به تاریخ و بازبینی آن در جهت دریافت فهم صحیح از تاریخ ایران و ارتباط آن با جهان خارج داشته باشد و در این مسیر به موفقیت هایی نیز نائل آمد و از این رو بنیاد فرهنگی-تاریخی مشروطه اصفهان اقدام به انتشار مباحث مطرح شده در این جلسات کتابی با عنوان “ایران متحول، غرب جدید”کرد.

در مقدمه این کتاب آمده است:

“شاید در دهه اخیر عبارت «ایران در مسیر شدن» را زیاده شنیده باشید. ایران از حدود چهار صد سال پیش تا کنون در مسیر تاریخی جدیدی قرار گرفته و در زمان کنونی با کوله باری از گذشته در حال حرکت است. این حرکت جدید در تاریخ معاصر ابعاد و ویژگی هایی دارد که فهم آن ها از دیدگاه های مختلف در شناخته شدن جایگاه کنونی و آینده ساز خواهد بود.

در تاریخ ایران دو مقطع، ورود اسلام و رسمی شدن تشیع در این سرزمین، هویت مردم را تشکیل داد. پیرامون این دو مقطع می توان ایجاد حکومت ها یا سلسله ها را دنبال و نحوه شکل گرفتن هویت ملی و دینی ایرانیان را خصوصاً در سده های اخیر و دهه های قرن معاصر تحلیل کرد.

مطالعه و تحلیل درست رویدادهای درست رویدادهای تاریخی که در تندبادهای حوادث از روی غرض ورزی، دوستی و دشمنی یا جهالت و نا آشنایی با اهمیت رخدادها، دگرگون شده اند، ممکن است فهم صحیح را از ما دور کند. ”

تاریخ، سیاست، فلسفه؛ دکتر داوری اردکانی، تجدد تهی از خودباختگی؛ دکتر مجتهدی، مشروطه دینی و انقلاب، روشنفکران، قاجار و پهلوی اسلامی؛ دکتر حدادعادل، درک اصفهان از مشروطه، دکتر موسی نجفی، معنویت دینی و علم سیاست؛ دکتر آیت اللهی، پیشینه نظریه ولایت فقیه؛ آیت الله عباس کعبی نسب و… از جمله مباحث خواندنی و متقن مطرح در “ایران متحول، غرب جدید” است.

سیاست حول هویت دینی، نو شدن در سایه تجدد حکمی، رویاروی فرقه ضاله بهاییت و خدا در عرصه سیاست کنونی از دیگر بخش های این کتاب است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما