loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیلی از تاریخ تشیع و امامان علیهم السلام

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محمد نصیری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 264

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 18375 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

زندگانی پیشوایان شیعه و تاریخ پرفراز و نشیب در تاریخ اسلام و تجربه 250 ساله فعالیت مستمر ائمه(ع) و یاران آنان از جهاتی شایسته اندیشه و تأمل بسیار است. نویسنده در این کتاب تلاش کرده است برخی از مهمترین سرفصلهای تاریخ تشیع در زندگی امامان اهلبیت(ع) را تحلیل کند و وضعیت شیعیان در دورههای مختلف حیات ائمه(ع) بررسی شود.
کتاب دارای پنج فصل است. در فصل اول به واژه و اصطلاحشناسی شیعه، چگونگی پیدایش آن و برخی دیدگاههای موجود بررسی شده است. فصل دوم به موضوع جانشینی پیامبر(ص)، ماجرای سقیفه، عهدنامه جانشینی خلیفه اول، شورای شش نفره خلیفه دوم و نیز چگونگی مراجعه مردم به امام علی(ع) و شکلگیری حکومت آن حضرت پرداخته است. فصل سوم به حکمت و حکومت امام علی(ع)، موانع و مشکلات حکومت و نیز سیره و سیمای حکومت امام علی(ع) پرداخته است.
فصل چهارم به زندگی و ابعاد فعالیتهای امامان(ع) در مقتضیات گوناگون زمان در دوران امویان پرداخته است. دورنمای وضعیت شیعه در این دوره، صلح در اسلام و علل و عوامل صلح امام حسن(ع)، ماهیت، انگیزه و علل قیام امام حسین(ع) و ابعاد فعالیتها و مبارزات امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) در ادامه همین فصل آمده است.
فصل ششم نیز به ابعاد فعالیتها و مبارزات دیگر ائمه اهل بیت(ع) در دوره عباسیان پرداخته است. وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این دوره، فعالیتهای امامان(ع) و یارانشان و کیفیت مواجهه با حاکمان عباسی در همین فصل بررسی شده است. اشاره به عدالتگستر جهان، نائبان خاص آن حضرت(ع) و برخی فعالیتهای آنان در دوران غیبت صغری نیز از مباحث پایانی این فصل است.
پیشبینی پرسشهای مهم پایان هر فصل و نیز برخی موضوعات و عناوین لازم و مرتبط با هر فصل که امکان ارائه آن در کتاب نبود، تحت عنوان فعالیتهای علمی و در نظر گرفتن منابعی برای مطالعه و تحقیق بیشتر برخی دیگر، از امتیازات و ویژگیهای کتاب است. نویسنده کتاب، در نگارش این کتاب از راهنماییهای دکتر صادق آیینهوند و حجتالاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی بهره برده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما