loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بحران انرژی و نابرابری در جامعه

ناشر گیسا

نویسنده ایوان ایلیچ

مترجم داور شیخاوندی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 157

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این روزها معمول شده است که درباره تهدید بحران انرژی، اصرار بورزند. این اصطلاح نه تنها تناقض را پنهان می سازد بلکه به توهمی نیز تقدس می بخشد به این معنا که بحران انرژی موجب می شود، تدریجا تناقض پیگیری عدالت و رشد صنعتی پوشیده بماند.

فصل اول کتاب با این جملات آغاز می شود:

«این روزها معمول شده است که درباره تهدید بحران انرژی، اصرار بورزند. این اصطلاح نه تنها تناقض را پنهان می سازد بلکه به توهمی نیز تقدس می بخشد به این معنا که بحران انرژی موجب می شود، تدریجا تناقض پیگیری عدالت و رشد صنعتی پوشیده بماند. از سوی دیگر، جلب اذهان به بحران انرژی سبب این توهم شده که نیروی ماشین می تواند تا ابد جای نیروی انسانی را بگیرد. برای برطرف کردن چنین توهمی و مقابله با چنان تناقضی، بایستی حقیقت مکتوم در تاریکی بحران آشکار شود. به این معنا که انرژی زیاده از حد ناگزیر هم محیط طبیعی را از میان می برد، هم روابط جامعه را به نابودی می کشاند.
مدافعان بحران انرژی تصویر ویژه ای از انسان را پذیرفته و به تبلیغ آن پرداخته اند، بنا بر این پندار، انسان از دیرباز وابسته به این نیرو بار آمده است و اکنون می بایستی به طور دردناکی نحوه تسلط بر آن را بیاموزد. امروزه، اگر انسان نخواهد برده ها را به کار بگمارد ناچار است بسیاری از کارهای خویش را به موتورها بسپارد. بر این پندار رفاه جامعه به افراد «مدرسه رفته» آن و انرژی بردگانی که زیر فرمان دارد، بستگی می یابد ...»

مردم بر روی دو پای خویش تا اندازه ای با هم برابر هستند. کسانی که فقط از پای خود برای حرکت استفاده میکنند، بنا به مقتضیات، می توانند با سرعت 5 تا 7 کیلومتر در جهات مورد نیاز حرکت کنند و به جاهایی که قانونا یا جسما ممنوع نشده است بروند. انتظار میرفت که به منظور بهبود این قدرت تحرک طبیعی انسان، تکنولوژی حمل و نقل ارزش های موجود را حفظ کرده و خود نیز ارزش های سودمند نوع دیگر بدان بیافزاید:
مانند گسترش میدان تحرک، صرفه جویی در وقت، آسایش بیشتر و تسهیلات فراوان تر برای تحرک افراد علیل لیکن چنین انتظاری برآورده نشد. برعکس، رشد صنعت حمل و نقل در همه جا اثرات زیان باری پدید آورد. از لحظه ای که ماشین توانست از قدرت اسب پیشی بگیرد و سوارکاران را پشت سر بگذارد سبب شده که برابری در میان انسانها کاهش یابد و تحرک آنها به سیستم صنعتی که توسط جاده ها مشخص می شود محدود گردد و کمیابی بی سابقه ی وقت پدید آید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما