2,500
تومان
8 ٪
2,300
تومان
افزودن به سبد خرید

راهبردهای اسلام: از حفظ هویت تمدنی ملت ها تا پایبندی به ساختار اسلام

دسته بندی: نظام فکری و اعتقادی اسلام

ناشر: دفتر نشر معارف

نویسنده: عبدالهادی فضلی

سال نشر: 1393

تعداد صفحات: 48

1
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

این اثر؛ از حفظ هویت تمدنی ملت ها تا پایبندی به ساختار اسلام» نوشته علامه عبدالهادی فضلی(ره)، متفکر برجسته شیعی عربستان است. فصل اول کتاب به توضیح بعضی مفاهیم کلیدی اختصاص دارد که در اثنای بحث استفاده می‏شود مانند: راهبرد، نظام، فرهنگ و تمدن. فصل دوم دیدگاه غرب پیرامون تعدّد تمدن‏ ها را بررسی می کند. البته او با بیان بعضی از شواهد برتری نظریه اسلام در باب تعدّد تمدن‏ها را نشان می دهد و بیان می کند که قوانین و حقوق اسلامی با این مسأله هیچ مشکلی ندارد. آن هم در دوره‏ای که جهان در تحولی بزرگ به سوی تک ساختاری و تمدن واحد پیش می رود. فصل سوم و پایانی پیرامون دیدگاه عملی اسلام درباره تعدد راهبردها است، با اشاره به مکانیسم اسلام در همزیستی با تمدن‏ها و فرهنگ‏هایی که اسلام وارد آن ها شد و بحثش را با بُت‏پرستی و جاهلیت در شبه جزیره عربستان آغاز می کند.

اصل این پژوهش، کنفرانسی است که علامه فضلی در شب دوم ماه مبارک رمضان طی برنامه‏های فرهنگی این ماه در حسینیه ناصر شهر سیهات عربستان در سال 1415ق ارائه کرد.

راهکارهای علامه فضلی برای تبدیل مسلمانان به قدرت تمدنی برتر
علامه فضلی در پاسخ به سئوالی درباره «رهنمود عملی برای جمع کردن مسلمانان و تبدیل آن ها به قدرت تمدنی پیشرو» بیان می‏کند: «این موضوع با بیداری و هوشیاری پیوند خورده است. مسلمانان هنگامی که نسبت به اهمیت وجودی شان در جهان و اهمیت تمدن‏شان بین دیگر تمدن ها آگاه شوند، از عواملی که باعث عقب‏ماندگی آن ها از دیگر ملت‏ها می شود، دست برمی‏دارند و در برابر افراد و تمدن‏هایی که به دنبال تفرقه در جامعه شان هستند، می‏ایستند. آن ها باید بدانند که جایگاه امروزی شان نسبت به 50 سال گذشته بسیار متفاوت است. در حال حاضر به شکل ویژه ای زیر ذره‏بین دیگر جوامع اند و حساب دیگری برای آن ها باز می‏کنند، چرا که آن ها وجود شان را در بُعد فرهنگی و فکری به شکل عمومی ثابت کردند. در حال حاضر هم تلاش‏های زیادی در دولت‏های اسلامی برای تبدیل جوامع شان به جوامعی صنعتی با اقتصادی قوی در حال انجام است، چرا که اقتصاد نقش ویژه‏ای در نفوذ و اعمال قدرت در جهان دارد.

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام