loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بر بال اعتکاف

ناشر اسراء

تحقیق و تنظیم کتاب یدالله مقدسی | سید کمال الدین عمادی چاچکامی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 350

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 19365 10003022
161,000 153,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اعتکاف که گرایش به خدا و کرنش و تعظیم زمان دار در برابر اوست؛ از مهم ترین دستورهای دینی است که کمال بندگی و خضوع انسان در پیشگاه ربوبی را برای فرشتگان به نمایش می گذارد و معارف فراوانی همچون احکام، اسرار فضایل، آداب و آثار معرفتی و تربیتی فردی و اجتماعی را در خود جای داده است. این اثر، با هدف بازشناسی صحیح و اصیل احکام این سنت عبادی ـ الهی و با آشنایی بیشتر به اسرار و آداب و معارف آن؛ از آثار قلمی و سخنان ارزشمند حضرت استاد، حضرت آیت الله جوادی آملی فراهم آمده است و نیز با نگاه معرفتی به معارف ملکوتی مراسم یاد شده، به تبیین بخشی از نکته ها و اسرار آن پرداخته است و امید می رود برای تشنگان معرفت و شیفتگان قرب الهی ـ که در محفل نورانی اعتکاف گرد هم می آیند ـ سودمند افتد. نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «عبادت خدای سبحان، شیوه ها و جلوه های متفاوتی دارد: گاهی به صورت فکر و ذکر و شکر، زمانی به چهره حرکت و هنگامی به شکل سکون و دیگر بار به شیوه توقف انجام می گیرد؛ تا معبود چه بخواهد و پیامبرش صلی الله علیه و آله چه پیامی آورده باشد! این روش ها را می توان به صورت زیر ردیف کرد: عبادت فکری و ذکری، عمل عبادی مشروط به سکون و حرکت، عمل عبادی مشروط به سکون و حرکت عبادی» این کتاب از مقدمه و فصل های « کلیات، جایگاه اعتکاف، اهداف و اسرار اعتکاف، ویژگی هاو آداب اعتکاف، شروط و آسیب های اعتکاف، آثار اعتکاف و رباط یا اعتکاف مرزبانی» گردآوری شده و در فصل یکم به نوشتارهای «مفهوم شناسی اعتکاف، پیشینه اعتکاف، اعتکاف موحدان و مبانی اعتکاف» پرداخته است. نویسنده کلمه اعتکاف را در مفهوم شناسی اعتکاف مورد بررسی قرار داده و آورده است: «اعتکاف از ماده عکوف و در لغت به معنای روی آوردن و گرایش به چیزی یا کاری، همراه کرنش و بزرگداشت آن است، که ملازمت و مواظبت را نیز در پی دارد. اعتکاف در اصطلاح دانش فقه، عمل عبادی است که معتکف باید دست کم سه روز، با روزه گرفتن، در مسجد جامع ـ که در آن نماز جماعت معتبر اقامه می شود ـ بماند و جز برای ضرورت از آنجا بیرون نرود: مانند نیاز به طهارت و عیادت بیمار؛ نیز باید در این مدت از گناه خودداری کند و به طاعت و عبادت به سر برد.»
فصل دوم، عناوین «جایگاه اعتکاف در منابع اسلامی قرآن، سنت و سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در اعتکاف و فضیلت اعتکاف در سخن بزرگان» و فصل سوم موضوعات «اهداف اعتکاف و معتکفان، اهداف تشریع اعتکاف، اهداف متعکفان و اسرار اعتکاف» را در خود جای داده است. جایگاه اعتکاف در منابع اسلامی از موضوعات مهمی است که از نظر مؤلف مخفی نمانده و نوشته است: «از معیارهای مهم سنجش اهمیت و ارزش اعمال، فضیلت و پاداش آن ها، یا آثار و پیامدهایی است که ترک یا باطل شدن آن به همراه دارد. بیان فضیلت اعتکاف با بهره گیری از منابع اسلامی، اهمیت و ارزش اعتکاف را می نمایاند. درباره فضیلت اعتکاف از نگاه قرآن، همین بس که آن را همتای طواف کعبه و معادل رکوع و سجود می شمرد.» در رابطه با اهداف اعتکاف و معتکفان می خوانیم: «از صفات جمال خدای سبحان، حکمت اوست که قرآن کریم بدان عنایت خاص و تأکید فراوان دارد و در 98 مورد با نام مبارک حکیم، خدا را ستوده است. حکیم، کارش هدفمند است، پس کار خدای حکیم نیز چنین است و هرگز عملی بیهوده انجام نمی دهد. البته هدفش برای بندگان است، زیرا او غنی مطلق و کمال محض است و کمالی بیرون از ذاتش وجود ندارد تا رسیدن به آن هدف او باشد.» در فصل چهارم مطالبی راجع به «شروط اعتکاف، توضیح مقدمی، اقسام شروط اعتکاف، آسیب های اعتکاف و گونه های آسیب اعتکاف» و در فصل پنجم: «برتری اعتکاف از نماز، حضور زکات در اعتکاف، برتری از روزه، برتری از حج، ویژگی ولایت در اعتکاف، برخی آداب اعتکاف، راهکار دستیابی به اسرار عبادت و راهنمای وصال» به نگارش درآمده است. فصل ششم این کتاب به «گونه شناسی آثار معرفتی و اثر تربیتی، نمونه های آثار معرفتی همچون: توسعه شناخت آموزه های دین، معرفت شهودی، شنیدن نداهای ملکوتی، خلوت و شاغل زدایی، قرب خاص الهی، خلوص ربانی، فرشته گونی و نمونه های آثار تربیت فردی و اجتماعی» و سخن پایانی به «مفهوم شناسی، مصادیق رباط، اهمیت رباط، فضیلت رباط، فضیلت تأمین مرابطان، احکام رباط، نذر مرابطه، جمع بندی دیدگاه فقیهان، مدت مرابطه، تفاوت رباط با اعتکاف و فضیلت بیداری در رباط» پرداخته است. یکی از آداب معتکفان سحرخیزی در ایام اعتکاف است که نگارنده در این زمینه نوشته است: «از جمله آداب معتکفان خداجو سحرخیزی و نماز شب است که در غیر زمان اعتکاف نیز بسیار بر آن تأکید شده است. کسی که می خواهد به لقاءالله برسد و مسافر پرتلاش به سوی خدا باشد، یا پیاده است یا سواره. پیاده روی بسیار سخت است و سفر آسان، مرکب راهوار می خواهد و سحرخیزی و نماز شب بر اساس رهنمود قرآن کریم و حدیث اهل بیت علیهم السلام مرکب راه وار است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما