loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخبار مکه

ترجمه کتاب اخبار مکه و ماجاء فیها من الاثار

ناشر حکمت

نویسنده ابوالولید ازرقی

مترجم محمود مهدوی دامغانی

تحقیق و تنظیم کتاب رشدی صالح ملحس

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 595

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «اخبار مکه» اثر محمد بن عبدالله ازرقی با ترجمه محمود مهدوی دامغانی از جمله آثاری است که هیچ طالب علمی از آن بی نیاز نیست و افرادی مانند هانری فردینان وستنفیلد، خاورشناس شهیر آلمانی بر اعتبار و اهمیت این اثر صحه گذاشته اند.
با توجه به این که مکه مهبط وحی الهی است و بر اثر دعای حضرت ابراهیم دل های گروهی از مردم همواره شیفته آن بوده و خواهد بود و فریضه حج در آن شهر انجام می گیرد، از قرن دوم هجری گروهی از دانشمندان همچون واقدی، مدائنی و زبیربن بکار درباره مکه و اخبار آن کتاب هایی تالیف کرده اند که در مقدمه مرحوم رشدی صالح در کتاب «الفهرست ابن ندیم» ملاحظه می شود. اما همان طور که رشدی صالح مصصح کتاب در مقدمه خود نوشته است از آثار ارزنده قرن دوم و سوم تاکنون کتاب «اخبار مکه» ابوالولید ازرقی (م. حدود 250 هـ . ق.) به دست آمده و مکرر چاپ شده است. ابن ندیم در «الفهرست» نام این کتاب را «کتاب مکه و اخبارها و جبالها و اودیتها» ثبت کرده است.
رشدی صالح ملحس ــ محقق کتاب ــ در مقدمه ای که بر این اثر نگاشته معتقد است ازرقی در تدوین کتاب خود برای خویش راهی آسان و روشی سلیس برگزیده است و آن را به ابواب و مباحثی تقسیم کرده است و با ذکر سلسله اسناد پیوسته آراسته است. این کتاب برای دانشجویان تاریخ، جغرافیا و ادب و مسائلی که برای آنها مهم است پرفیض و ما معتقدیم که ازرقی از مولفان گزیده ای است که مسلمانان و اعراب از آنان در موارد بسیار از معلومات پراکنده و کهن (اطلاعات عمومی) استفاده کرده اند و در کتاب او اطلاعات بسیاری نهفته است که جوینده در کتابی دیگر نمی یابد و کتاب او از نخستین مصادر گران بهایی است که هیچ طالب علمی از آن بی نیاز نیست.
محمود مهدوی دامغانی افزون بر ترجمه متن تحقیق شده اثر و پانوشت های محقق، به توضیحی مختصر برای اعلام شخصی، تاریخی و جغرافیایی نیز دست زده و با توجه به این که متن عربی کتاب کمیاب است برای اطلاع اهل فضل، سلسله راویان آن را حذف نکرده و حتی پیوست های کتاب درباره تجدید ساختمان کعبه در نیمه اول قرن یازدهم هجری و بت و بتخانه ذوالخلصه و لوحه داخل کعبه را هم به ترجمه درآورده است.
هانری فردینان وستنفیلد خاورشناس شهیر آلمانی درباره این اثر می نویسد: «این کتاب از برخی جهات شبیه سیره ابن هشام است، بدین معنی که در تالیف و تصنیف آن اشخاص متعدد دست داشته اند، ولی برعکس سیره که از مجموعه های بزرگی مختصر شده است اخبار مکه نخست کتابی کوچک بوده و سپس مطالب گوناگون بر آن افزوده و موجب افزایش آن شده است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما