loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علم الیقین - جلد اول

4 (2)

ناشر حکمت

نویسنده محسن فیض کاشانی

مترجم حسین استاد ولی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 696

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

ملا محمد محسن فیض کاشانی (زادهٔ 1007 در کاشان – درگذشتهٔ 1090 هجری قمری در کاشان) (977 - 1058 هجری شمسی)، حکیم فیلسوف، محدث و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه است. نام او محمدمحسن بن مرتضی مشهور به ملا محسن و تخلصش فیض بوده است.

ملا محمد محسن شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او بوده است. در فقه و اصول و فلسفه و کلام و حدیث و تفسیر و شعر و ادب توانا و در تمامی این ها و رشته های دیگر آثاری از خود به یادگار گذارده است. در میان کتاب های فیض کاشانی می توان به سراج السالکین، صافی، احیاء الاحیاء، شوق مهدی، علم الیقین و عین الیقین اشاره کرد.

خود فیض کاشانی در مقدمه اش بر این کتاب نوشته است:
«برادران من! کتاب حاضر به نام علم الیقین فی اصول الدین است که خداوند از فضل خویش به برکت پیروی از کتاب مبین و حرکت در پرتو انوار سید مرسلین و پیگیری آثار اهل بیت طاهرین و عترت معصومین- علیه و علیهم صلوات المصلین - و استفاده از تصنیفات علمای صالحین به من ارزانی داشته است.

این کتاب ، کلماتی را بر شما می خواند که طبع های سلیم و ذوقهای مستقیم گواهی راستی آن ، و نور ایمان و سلامت وجدان شاهد درستی آن ، و عارفان بینا با دیده یقین ناظر حقایق آنند؛ رهنمای پرواپیشگانی است که غرق ایمانند، و یادآور باورمندانی است که سرگرم دیدار نشانه های خدایند.»

فیض کاشانی در این کتاب در هر بابی پس از ذکر شواهد نقلی ، به تاویل و توجیه برخی از آنها می پردازد و از حکیمان و عارفان سخنانی به مناسبت می آورد. ولی باز هم تذکر می دهد که اگر این بیانات ، آنان را قانع نکرد و عطش آنان را فرو ننشاند، به کتاب عین الیقین فی اصول الدین رو کنند که شراب معرفت ناب را در آن پیمانه ریخته است، ولی هر کس نباید از آن بنوشد که بدمستی خواهد کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما