loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تنهاترین عاشق، عاشق ترین تنها

5 (1)

ناشر کتاب نیستان

نویسنده نصرالله قادری

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 508

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 20471 10003022
93,000 88,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر دومین مجلد از چهارگانه نصرالله قادری برای چهار یار پیامبر(ص)؛ سلمان، ابوذر، بلال و مقداد است که انتشارات کتاب نیستان آن را به تازگی روانه بازار نشر کرده است.

این اثر از منظر ساختار ادبی اثری چندگانه به شمار می رود. نویسنده این اثر اذعان داشته که برای نوشتن این داستان که به شرح زندگی ابوذر غفاری صحابه بزرگوار پیامبر اسلام اختصاص دارد بیش از ۳۰۰ اثر را مطالعه کرده است و این مسئله در متن این رمان به خوبی و زیبایی قابل درک و حس است. قادری با شگردی درخور تأمل در جای جای متن این رمان و در نقل قول ها، از احادیث، روایات و نیز نقل قول های تاریخی بیان شده در مورد ابوذر و یا برجای مانده از وی استفاده کرده است؛ که اگر بنا به پانوشت زدن بود، به خوبی می شد این استنادات را مشاهده کرد.

این حجم استفاده از چنین عباراتی در کنار حفظ ساختار داستانی اثر و همچنین تلفیق خیال هنرمندانه نویسنده در توصیف فضا و مکان و زمانی که چنین عباراتی از سوی ابوذر و اطرافیانش روایت شده است، تنها قوت غیر قابل انکار این رمان نیست. قادری در لابه لای روایت داستانی خود اطلاعاتی از برخی چهره های تاریخی صدر اسلام ارائه داده و چهره ای از آنها می سازد که بسیاری از مخاطبان این دست آثار و حتی پژوهشگران تاریخی، ممکن است تا پیش از این در مورد آن چیز زیادی نشنیده باشند و اکنون چنین ساختاری به آنها کمک می کند تا بتوانند تصویری بکر و زیبا از چنین رویدادی داشته باشند.

به عبارت ساده تر نویسنده در این رمان در مقام یک رمان­نویس و نه تاریخ ­نویس خود را به مخاطبانش ارائه می کند و از همین منظر است که قادری توانسته قدرت بیان خود از یک واقعه تاریخی را بر بال تخیلی ذاتی موجود در ادبیات نشانده و به مخاطب خود عرضه کند.

تنهاترین عاشق… اما از منظر نثر و نگارش نیز اثری در خور اعتنا به شمار می رود. نوعی شور حماسی کنترل شده در نثر و بیان قادری در این اثر قابل ردگیری است که در یک نگاه کلی به اثر هویتی فرا ادبی داده است. قادری در این رمان نه مخاطبش را میزبان نثرهای متکلف و عوام­ فریبانه مرسوم برای بیان قصه های تاریخی کرده است و نه آنها را با نثرهای سنگین و پرطمطراق حماسی روبرو می کند. نثر قادری در این کتاب به طور مشخص نثری شناسنامه­ دار و تولید شده بر مبنای شخصیت و شیوه زندگی و تفکر ابوذر است. نثری که اندیشه و تفکر ساده­زیستی و صحرانشینی ابوذر را در کنار تندی و تیزی بیان با کفار و نرمی و معاشقه با محبوبش را توأمان با هم داراست.

در کنار تمامی این موضوعات نثر قادری در این رمان نثری مخاطب­پرور به شمار می رود. نثری که برای ارتباط گرفتن با مخاطب برای خود اصول و اسلوبی مشخص و معین دارد؛ نثری است که مخاطب در مواجهه با آن حس می­کند علاقه به کشف زوایای آن دارد و به عبارت ساده­تر خود را در مقابل موجودی تازه خلق شده و آماده کشف می بیند.

از نصرالله قادری پیش از این رمان «ناله های عاشق» با موضوع زندگی سلمان فارسی با همین تم منتشر شده و وی در حال حاضر نیز مشغول تألیف رمان دیگری با موضوع زندگی بلال حبشی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما