loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حدیث روزگار 12: خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره نشریات مخفی حوزه علمیه قم

ناشر کلبه شروق

نویسنده سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 192

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این کتاب از یک مقدمه، تاریخ پیدایش نشریه بعثت، خاطراتی درباره نشریه انتقام، درباره اعلامیه های فضلا و طلاب یا اسناد نهضت اسلامی ایران، اعلامیه های مخفی و ضمایم تشکیل شده است. این کتاب خاطرات استاد درباره نشریات و اعلامیه هایی است که پس از آغاز مبارزه روحانیت و مردم، علیه رژیم پهلوی به طور مخفی از سوی فضلا و یا طلاب حوزه علیمه منتشر میگردید.

بخش اول و دوم، مربوط به دو نشریه ماهیانه مخفی «بعثت» (با همکاری آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید هادی خسروشاهی، علی حجتی کرمانی و سید محمود دعایی) و «انتقام» (استاد محمدتقی مصباح یزدی) است که در آن شرایط بحرانی و خفقان استبداد پهلوی منتشر میگردید.

فصل سوم، درباره چگونگی تهیه، تنظیم، تکثیر اعلامیه های فضلا و طلاب حوزه علمیه قم میباشد که مجموعه ای از آنها به عنوان اسناد نهضت اسلامی ایران ـ اخیراً از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در چهار جلد ـ منتشر شده اند و بقیه مجلدات آن به زودی منتشر خواهد شد.

بخش چهارم، درباره چند اعلامیه و نشریه است که پس از توقف انتشار مرتب بعثت و انتقام، در مناسبتهای مختلف، توسط استاد خسروشاهی، تهیه و تنظیم و تکثیر منتشر شدهاند که با توجه به شرایط خاص آن زمان، از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

فصل پایانی، شامل سه اعلامیه، از سه «طلبه جوان» حوزه علمیه قم است که پیش از آغاز مبارزه فراگیر و نهضت اسلامی ایران، به عنوان نوعی مبارزه منفی علیه ارگان نظام شاهنشاهی و پیام هشدار با امضای رسمی، منتشر شدهاند. بررسی این اسناد و توجه به زمان و مکان صدور آنها میتواند در ارزیابی و چگونگی مبارزه روحانیت و طلاب، با همکاری و پشتیبانی مردم ایران، روشنگر باشند: سه اعلامیه افشاگرانه درباره شهادت آیت الله سعیدی، توطئه سازمان اوقاف، دفاع از حقوق اعراب مسلمان ـ به ویژه فلسطینیان ـ پس از تجاوز امپریالیسم غرب همراه ایادی صهیونیستی آن، که در پایگاه نظامی خود، به نام «اسرائیل» متمرکز شدهاند، تکثیر و توزیع شده اند.

اعلامیه «نابود باد اسرائیل» که به دنبال آغاز جنگ 1967م علیه اعراب مسلمان و سکوت اغلب محافل مذهبی در ایران و در دورانی که اغلب اداره کنندگان نشریه «بعثت و انتقام» زندانی، تبعید و یا فراری بودند، توسط خود استاد نوشته شده و با زحمت زیاد تکثیر گردیده که بازتاب وسیعی در حوزه های علمیه و محافل مبارزه ای داشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما