loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حدیث روزگار 14: خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی درباره روژه گارودی

ناشر کلبه شروق

نویسنده سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 114

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این کتاب از شش بخش «از کلیسا به مسجد؛ از مارکسیسم به اسلام (روزنامه اطلاعات، تیر 1391)»، «روژه گارودی مغضوب صهیونیست ها و ارتجاع عرب (گفتگو با ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 688)»، «پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر معیارها (ترجمه گفتگوی روژه گارودی با مجله نوول ابزرواتور)»، «مفهوم جمهوری اسلامی چیست؟ (مقاله ای از گارودی)»، «سید جمال الدین و انحطاط تمدن و نوگرایی اسلامی (سخنرانی گارودی در کنگره جهانی بزرگداشت سید جمال الدین اسدآبادی در سال 1375 در تهران)» و «یک دیدگاه درباره انقلاب اسلامی (ترجمه متن مقاله گارودی برای سمینار طرح تمدن های اسلامی و امام خمینی(ره) در دمشق)» تشکیل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی در بخش های نخستین این کتاب به معرفی و تبیین زندگی، فعالیت ها و دیدگاه های گارودی می پردازد. یک نکته ای که کمتر درباره این شخصیت بیان شده، نگاه حمایت آمیز او از انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) و نگاه انتقادی شدید وی به رژیم آل سعود است که کمتر کسی به آن توجه کرده است و این هم از ویژگی های برجسته کتاب های خاطرات خسروشاهی است.

درباره روژه گارودی (Rogeh garudy) هم باید گفت که این اندیشمند و فیلسوف مبارز فرانسوی، پس از 96 سال زندگی همراه با تلاش و مبارزه و فعالیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سرانجام در 24 خرداد 1391 در پاریس درگذشت اما در واکنش به این خبر، روشنفکران و اندیشمندان غربی و رسانه های غربی به بزرگداشت او نپرداختند و این موضوع با بایکوت خبری عجیبی مواجه شد.

روژه گارودی که در روزگاری عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست فرانسه، از احزاب قوی چپ در اروپا و ایدئولوگ معروف حزب و عضو مجلس سنای آن کشور بود، یک شخصیت جهانی به شمار می آمد که اسلام گرایی و موضع انسانی او در قبال مسأله فلسطین و تشکیک تاریخی و مستدل در افسانه هولوکاست در کتاب معروف «افسانه های بینانگذار سیاست اسرائیل» او، علت سکوت غرب در قبال درگذشت وی شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروشاهی در ادامه انتشار خاطرات مستند خود و برای شکستن سکوت خبری و شناساندن بیشتر این شخصیت برجسته مسلمان، با مراجعه به یادداشت ها و مقالات خویش، به ذکر خاطراتی از چند دیدار با وی در کشورهای الجزایر، فرانسه و ایران پرداخت که برخی از آن ها پس از درگذشت وی و برخی هم در هفته نامه بعثت (نشریه مرکز بررسی های اسلامی قم) در سال 1358 به چاپ رسیده اند.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «گارودی از لحاظ اندیشه سیاسی با آل سعود نه تنها موافق نبود، بلکه با آن به مبارزه پرداخت. وی شجاعانه طی مقالاتی، فساد و تباهی دربار آل سعود را افشا کرد. او در فاجعه قتل عام مسلمانان ایرانی در تظاهرات «برائت از مشرکین» در مکه مکرمه توسط مزدوران و دژخیمان سعودی به افشاگری پرداخت و اقدام وحشیانه آنان را تقبیح نمود و مقالات او در این زمینه در مطبوعات اروپایی منتشر گردید. او در مورد دعوت شاه فهد از نیروهای آمریکایی و سپس حمله متجاوزین آمریکایی به عراق، به شدت این عمل آل سعود را تقبیح نمود و حتی فهد را فردی نامسلمان نامید و اقدام او را نوعی "روسپی گری سیاسی" خواند.»

از روژه گارودی ده ها کتاب و صدها مقاله در زمینه های مختلف به یادگار مانده است که بعضی از آن ها در سال های اخیر به فارسی ترجمه شده اند مانند؛ «آمریکا سردمدار انحطاط»، «در شناخت هگل»، «رقص زندگی»، «زنان چگونه به قدرت می رسند؟»، «آمریکاستیزی چرا؟»، «هشدار به زندگان»، «محاکمه آزادی»، «پرونده اسرائیل و صهیونیسم سیاسی»، «محاکمه صهیونیسم اسرائیل»، «عظمت و شکست مسلمانان»، «حق پاسخگویی»، «وعده های اسلام» و «اسلام دین آینده جهان».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما