loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

واتیکان، دنیای اسلام و غرب

ناشر کلبه شروق

نویسنده سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1380

تعداد صفحات : 336

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «واتیکان، دنیای اسلام و غرب» به قلم حجت الاسلام خسروشاهی، نخستین سفیر ایران در واتیکان پس از انقلاب، در ده فصل به ساختار تشکیلاتی واتیکان و روابط آن با دنیا پرداخته است.
در فصل نخست این کتاب با عنوان آشنایی اجمالی با روش سیاسی واتیکان، با اشاره به تشکیلات واتیکان، آمده است: «سه ضلع تشکیل دهنده مثلث دستگاه پاپی، یعنی پاپ، دولت واتیکان و مجموعه فرهنگی، هنری کلیسای کاتولیک، همچنان پابرجا و مورد توجه انبوه مردم معتقد به کاتولیسم است.
برخی از اختیارات واتیکان عبارتند از اعطای صلاحیت انحصاری به کلیسا در امر ازدواج، ممنوع شدن کشیش ها و خدمت گزاران کلیسا از اشتغال به امور دولتی، حق ضرب سکه و چاپ تمبر، و اجرای روش محرمانه برای حل و فصل مسائل حاد بین دو دولت واتیکان و ایتالیا.»
مؤلف در این کتاب با معرفی دستگاه پاپی به عنوان میانجی گر در اختلاف های بین دولت ها، می افزاید: این دستگاه تقریبا در همه دنیا نمایندگی سیاسی دارد و در سازمان ملل متحد، یونسکو و سازمان های دیگر، ناظر دائمی است.
روابط واتیکان با فاشیسم، دنیای اسلام، صهیونیسم، اسرائیل و امپریالیسم امریکا در فصول بعدی کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دیگر این کتاب، اهداف واتیکان در دنیای اسلام مورد بررسی قرار گرفته و در آن به ویژگی های اسلام از منظر روحانیت کاتولیسم پرداخته است که برخی از این ویژگی ها چنین بیان شده است: اسلام تنها دینی است که در اندیشه اصلاح جهانی است و هدف خود را در محیطی بسته و یا کشوری خاص محدود نمی داند، اسلام مقاومت سرسختانه ای از نقطه نظر عقیدتی سیاسی در قبال تبشیر مسیحیت از خود نشان می دهد و مسأله جنگ های صلیبی که به دستور مستقیم پاپ آغاز شد و در اثر آن مسلمانان با فجیع ترین وضعی قتل عام شدند هنوز از خاطره آنان محو نشده است.
در بخشی از این کتاب، دیدگاه های شخصی مؤلف درباره واتیکان و مسایل مختلف دیگر، به عنوان نخستین سفیر ایران در واتیکان پس از انقلاب مطرح شده است. وی معتقد است که فعالیت تبلیغاتی کلیسای کاتولیک در کشورهای اسلامی یک طرح استعماری پنهان است. پاپ ژان پل دوم را یک شخصیت جالب می داند که با پذیرش ریگان، پرز، شمیر به پیام مسیح (ع) خیانت کرد. جنگ لبنان را نیز، مبارزه عادلانه مستضعفین برای رسیدن به حق و عدالت برمی شمرد.
نظر وی درمورد سیاست واتیکان این است که بهتر است واتیکان از نفوذش برای وادار کردن مارونی های حاکم به ترک سیاست زور و پذیرش حکومت اکثریت استفاده کند.
فصل برجسته این کتاب به نبرد واتیکان با اسلام اختصاص دارد. نویسنده در این فصل نگاهی به رویکرد جدید مسیحیت و واتیکان نسبت به اسلام و مسلمانان دارد و می گوید: شورای کلیساهای مسیحی جهان و انجمن روحانیون مسیحی طی قطعنامه ای، نظر خود را نسبت به مسلمانان، نه اسلام، تغییر داده و در ظاهر هوادار همزیستی مسالمت آمیز با مسلمانان گشته اند! این قطعنامه که ضمانت اجرایی آن معلوم نیست، تنها برای فریفتن مسلمانان ساده دل صادر شده و در واقع ماسکی عوام فریبانه برای توجیه کارهای آزادانه تبشیر مسیحی گری در کشورهای اسلامی است.
این کتاب همچنان اسناد و عکس های جالبی را در خود جای داده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما