loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه آثار سید غلامرضا سعیدی 3: محمد علی جناح موسس پاکستان

ناشر کلبه شروق

نویسنده هکتور بولیتو

مترجم سید غلامرضا سعیدی

مستندساز سید هادی خسروشاهی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 296

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این اثر بیانی از خاطرات محمدعلی جناح به شمار می آید. نویسنده می کوشد علاوه بر ارایه تصویری از شخصیت محمدعلی جناح که به قائد اعظم معروف است، صورتی واقعی از منشا نهضت ها، تضادها و سیر حوادث شبه قاره هند و پاکستان ارایه دهد.

«دوران کودکی در کراچی»، «گفت وگوی اسکندر»، «زناشویی دوم جناح»، «بازگشت به هند»، «هدیه روز تولد»، «وقایع مربوط به 1945 تا 1946»، «تجزیه» و «پرواز به طرف کراچی» مراحل مختلف زندگی جناح اند که فصول عناوین کتاب را شکل می دهند.

در بخشی از کتاب با عنوان «گفت وگو اسکندر» آمده است: «جناح در جلسه کنگره که در ماه دسامبر سال 1907 در شهر "سورت" منعقد شد، حضور داشت. در این جلسه افراطیون به حدی در عقاید ضد انگلیسی آشفته شده بودند که به رهبران اعتدالی کنگره به شدت حمله کردند و یکی از آن ها کفشش را درآورد و به طرف مرد سیاسی محترم و مجربی مانند "سر فیروز شاه مهتاب" پرتاب کرد. پس از وقوع این حادثه نامطلوب نظم جلسه مختل شد و جلسه پایان یافت. جناح در جلسه آوریل سال 1908 که میلیون افراطی اخراج شدند و کنگره هدفش را مبنی بر استقلال و حکومت خودمختاری هند به صورت عضو مستملکات امپراتوری انگلیس اعلام نمود، حاضر بود.»

مولف کتاب جناح را سازنده و بناکننده تاریخ معرفی کرده است که فردی منطقی، شرافتمند، قوی و پر هیمنه بود و هر وقت اشخاص نزدیک او می آمدند، از او می ترسیدند. به اعتقاد مولف، تنها نقص جناح زبان تند او بود که در محاوره بردباری نشان نمی داد و به شدت در اختصارگویی می کوشید. از سایر جهات واجد بزرگترین فضایل و حائر همه شئون رهبری سیاسی بود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما