loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان هنری انسان

ناشر سروش

نویسنده سید مرتضی حسینی نجومی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 80

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «عرفان هنری انسان» مجموعه ای از چند سخنرانی آیت الله نجومی است که به صورت مکتوب به نگارش درآمده است و شامل مجموعه مدونی از سخنرانی های ایشان درباره هنر دینی است که با دیدگاه ایشان در مورد چرایی و چگونگی ارتباط دین با هنر و نمونه های جالبی از پدیده های هنری دینی در کشورمان و جهان اسلام آشنا می شویم.

کتاب حاضر در 7 فصل به نگارش درآمده است که عبارتند: «از هنر و زندگی، هنر وسیله تعالی، آرایش هنری در انسان، تجلی هنر در اسلام، توفان های جانکاه و گنجینه های همیشه زنده، آمیختگی هنر و عرفان و رسالت هنر مردمی و متعهد.»

آیت الله سید مرتضی حسینی نجومی عالم، مجتهد، فقیه و مفسر نامدار کرمانشاه، در حوزه هنر نیز صاحب رأی و خود نیز هنرمندی برجسته و شهیر بود. وی در نگارش انواع خط متبحر و در خط ثلث و نسخ استادی بی بدیل بود و علاوه بر هنر خوشنویسی در تذهیب، تشعیر، تجلید و گل و بوته سازی و حتی نقاشی آثاری ماندگار پدید آورد.

این عالم بزرگوار از مشایخ حدیث و هنر به شمار می رفت و طی 20 سال تمام در نجف اشرف به تحصیل و تدریس و تألیف اشتغال داشت، تا اینکه در جریان اخراج ایرانیان از عراق در سال 1349 نجف را ترک و در زادگاهش کرمانشاه استقرار و به وظایف دینی، علمی، سیاسی و اجتماعی خود مشغول شد.

آیت الله نجومی 25 آبان ماه 1388 پس از 81 سال عمر بابرکت در کرمانشاه دیده از جهان فروبست. بیت شریف ایشان همواره ملجاء ارادتمندان اهل بیت (ع) و فرهیختگان و اهل هنر و کتابخانه شخصی و عظیمشان مرجع مراجعه اهل ذوق و مطالعه بوده و هست.

آیت الله نجومی در بخشی از کتاب عرفان هنری انسان آورده است: «اگر هنر رسالت انسان سازی داشته باشد، به یقین باید از اصالت های والای انسانی و عرفانی الهی سرچشمه گیرد تا جاودانه و پویا باشد و دستخوش ابتذال نشود، به ویژه در این عهدی که نسیم احکام آسمانی و عدالت اسلامی به واسطه انقلاب اسلامی در همه جا به وزش درآمده است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما