loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

امام خمینی و مهار فتنه ی بنی صدر و منافقین

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده فاطمه نظری کهره

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 320

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

امام خمینی رحمة الله علیه بزرگ مرد عصر حاضر، علاوه بر اینکه تئوری «انقلاب اسلامی» را تبیین نمود، برای اولین بار پس از حکومت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام حکومتی اسلامی با تکیه بر آرای مردم مسلمان ایجاد کرد. تدبیر، رهبری و هدایت امام خمینی علاوه بر مرحله ی انقلاب و فروپاشی رژیم پیشین، در مرحله ایجاد یک نظام جدید سیاسی نیز بسیار فوق العاده ظاهر گردید.
مدیریت ایشان پس از استقرار نظام سیاسی اسلامی نیز مخصوصاً در مهار فتنه ها و بحران های متعدد سیاسی و امنیتی و نظامی به سان یک رهبر طراز اول و بسیار مجرب به اثبات رسید و همه ی فتنه گران را ناکام گذاشت. یکی از مدیریت های مثال زدنی امام خمینی، نحوه ی برخورد او با فتنه ی نفاق و بنی صدر است. سرگذشت اولین ریاست جمهوری اسلامی ایران یکی از نکته های عبرت آموز تاریخ معاصر است. زندگی سیاسی بنی صدر از آن روزی که به عنوان معتمد مردم مسلمان ایران در چهره ای منافقانه در اوج قدرت قرار گرفت تا آنجایی که به عنوان چهره ای مطرود از کشور گریخت، می تواند درس های فراوانی دربر داشته باشد. سیدابوالحسن بنی صدر فرزند آیت الله نصرالله بنی صدر در سال 1312 در همدان متولد شد. او در سال 1342 به فرانسه رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در آنجا ساکن گردید. وی همراه حضرت امام خمینی در بهمن 1357، به ایران آمد و خیلی سریع توانست در امور حکومتی سمت هایی را کسب کند.
در این زمان اولین اختلافات بنی صدر با مجلس خبرگان بر سر دو اصل قانون اساسی یعنی اصل ولایت فقیه و شرایط عمومی و اختیارات رئیس جمهور صورت گرفت. سرانجام علی رغم تمامی مخالفت های بنی صدر و همفکرانش، این اصول مورد تصویب قرار گرفت. هرچند انتظار می رفت مخالفت های بنی صدر خاتمه یابد، اما وی همچنان بر اعتراضات خود ادامه می داد. پس از اتمام اولین دوره ی ریاست جمهوری و کسب اکثریت آراء از سوی بنی صدر، وی در پی برقراری حاکمیت و اثباتِ نظریات خود در بین قوای حکومت و حتی در سطح جامعه برآمد.
با شروع جنگ تحمیلی، بنی صدر در مقام فرمانده کل قوا با سیاست های نظامی سپاه و نیروهای مردمی به مخالفت پرداخت. سیاست های دفاعی بنی صدر بیشتر بر واگذاری زمین تکیه داشت و سعی می کرد تا از طریق اتکا به قدرت های خارجی مشکل جنگ را حل نماید.
پس از ناکامی های بنی صدر در اداره یجنگ تحمیلی و پشت جبهه، عرصه ی سیاسی کشور محلی برای تنازعات وی با نیروهای خط امام شد. او به مدد منافقین که قدرت میلیشای جوان خود را بیش از اقتدار سپاه و کمیته ها در ذهن بنی صدر القا کرده بودند، به جنگ امام آمد.
امام در سخنرانی های متعدد بنی صدر را نصیحت کرد اما بنی صدر با تکیه بر منافقان بر شدت مخالفت های خود افزود. امام با صبر انقلابی خویش در مواجهه با بنی صدر و سرسختی و مقاومت در قبال گروه های منافق فتنه گر الگویی از مدیریت اسلامی را به جامعه عرضه کرد و توانست کشور انقلابی را از بحرانی پیچیده نجات داده، آن را به سوی استقرار و ثبات سوق دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما